Siljan News logo
Annons
Gamla och renderade verk visas upp i den nya utställningen på Zornmuseet. Foto: Christoffer Landgren.

Anders Zorns dolda färger kommer fram i ny utställning

Imorgon torsdag, Kristi himmelsfärds dag, startar utställningen ”Zorn under ytan” på Zornmusset i Mora. Utställningen kommer pågå fram till den 3:e september och den som upplever denna annorlunda utställning av konstnärens tidigare verk får se nya sidor av dem.

— Man går på djupet med konstnärens material och tekniken bakom, säger Fia Bladh, konstpedagog och kurator på Zornmuseet.

Zornmuseets nya utställning ”Zorn under ytan” gör just det den antyder: Går under lager av färg i konstnärens målningar. Detta skapar en ny dimension till skapandet av hans alster och låter betraktaren ta del av något lite mer exotiskt.

Utställningen kom till av en avhandling där olika tekniker använts för att få fram dolda hemligheter i Zorns målningar.

— Till grunden ligger en avhandling av en kvinna som heter Emma Jansson. Avhandlingen blev klar i maj förra året. Hon har skrivit om Anders material och teknik, som sedan blev till den här utställningen. Redan när hon var här och gjorde sina undersökningar – röntgenbilder, fotograferade bilderna i infrarött ljus och i ultraviolett – för att få fram information, tänkte vi att detta skulle bli en rolig utställning, säger Fia Bladh, konstpedagog och kurator.

Annons
Fia Bladh är konstpedagog och kurator på Zornmuseet i Mora. Foto: Christoffer Landgren.

Saker som konstnären berättade om under sin levnadstid blir dessa bekräftade i den nya utställningen.

— Det har alltid funnits ett intresse för hans pallettmålningar och sättet att måla internationellt.

Utöver målningarna har en bok publicerats vid namn ”Zorns studio”. Detta är en lättare variant av Emma Janssons avhandling.

— Vi tror att den kan vara intressant på andra ställen i världen, just eftersom man går på djupet med konstnärens material och tekniken bakom.

Många tavlor finns i Zornmuseets samlingar och i denna utställning. Utöver dessa finns saker som färgtuber och glasflaskor med olika medel att beskåda i glasmontrarna.

Ytan för utställningen må vara ganska begränsad, men mycket finns alltså att fascineras av i det lilla utrymmet.

— Nu är det lite kul att vi har varit tvungna att visa saker ur nya perspektiv.

Citatet ”varje konstnär startar med en tom duk” pryder väggen intill konstverken. Och med det sagt blev det sedan konst när Anders Zorn väl satte penseln mot duken. Samtidigt finns det en myt om vilka färger Zorn faktiskt använde när han målade.

— Det här är en myt han själv skapar, om att han egentligen bara använder fyra färger: Vitt, ockra, svart och rött.

Zorn använde många fler färger än vad många trott. Foto: Christoffer Landgren.

Tuberna i glasmontrarna går att få ut färg ur fortfarande, berättar Fia Bladh. Genom att trycka ut en färgklick ur dem har det sedan varit möjligt att analysera den. Resultaten av dessa prover har bevisat och motbevisat teorier kring konstnären.

— Man har kunnat se vilka mineraler som finns i färgen. Bly finns i blyvitt och blått innehåller kobolt. Men har man hört hela historien om Zorn vet man att han gärna inte använde färgen blått. Vi kan ändå se att han faktiskt har gjort det.

Färgnyanserna samt bruket av flera färgpigment blir särskilt tydliga när två olika verk hänger intill varandra.

— Vi har dem för att visa på hur han hade flera syntetiska färger att välja på redan under början av 1900-talet.

En särskilt intressant målning är ”Rekonstruktion av midnatt”, där en kvinna blickar bakåt mot två båtar när hon själv ror sin egen. Rekonstruktionen skiljer sig mycket från originalet. Det som är än mer speciellt med denna tavla är att dess två versioner går att se i en och samma ram, genom ett hologram av små prismapartiklar som reflekterar ljuset olika från varsitt håll.

Annons
Tavlan ”Rekonstruktion av Midnatt” går att se genom ett hologram. Noterbart är att både bakgrunden och fattningen av årorna är annorlunda från originalmotivet – men så kan det alltså ha sett ut, innan Zorn gjorde om motivet. Foto: Christoffer Landgren.

I denna tavla går det att se tydligt hur Zorn gjorde om tavlan, lager för lager, genom att ta bort och lägga till delar i motivet. Att göra om kan tyda på klumpigt utförande av en konstnär. Men i Zorns fall var det troligtvis medvetet, menar Fia Bladh.

— Man har alltid pratat om att han var väldigt snabb att måla, att första penseldraget fick vara kvar – som att det var något negativt att ändra. Men det är det som jag kan beundra ännu mer. Zorn gjorde inget fel, utan det var ett konstnärligt drag han valde.