Siljan News logo
Annons
Här är de som arbetar på Åhléns i Mora, fr.v.: Sofia Lilja, Frida Andersson, Emma Ållas, Anna Larsson, Caroline Sjögren, Matilda Englund och Matilda Mineur. Foto: Christoffer Landgren.

Åhléns öppnar snart – ska introducera nytt butikskoncept

Många har väntat på att det ska ske och snart händer det. Åhléns öppnar portarna i Mora den 20:e juni – dagen innan midsommarafton – med etableringen av ett nytt unikt koncept.

— Bland annat handlar det om ny inredning och nya märkesvaror inom såväl mode som heminredning, säger Moras varuhuschef Sofia Lilja.

Åhléns grundades i Insjön för 125 år sedan. Av den anledningen firar butikskedjan lite extra 2024 och speciellt blir det även i Mora, som etablerar ett nytt koncept i den butik som öppnar på Kyrkogatan den 20:e juni.

Annons
Sofia Lilja är varuhuschef på Åhléns i Mora; ett varuhus som öppnar den 20:e juni. Foto: Christoffer Landgren.

Konceptet innebär en helt ny inredning än den som funnits i tidigare Åhlénsbutiker.

— Vi är det första varuhuset som får det här nya konceptet. Bland annat handlar det om ny inredning och vi kommer ha många egna varumärken inom mode och hem.  Dessutom kommer det vara märkesvaror på skönhetsavdelningen och så kommer vi ha parfymer, något som Mora saknat, säger hon.

Varuhuset i Mora markerar också början på Åhléns rikssatsning när det gäller att etablera fler butiker i landet.

— Detta blir det första varuhuset på 13 år som öppnar på en mindre ort – förutom det i Mall of Scandinavia som öppnade 2015. Åhléns vill gärna komma tillbaka till de platser där de funnits förut och Ayad Al-Saffar, vd för Åhléns, vill se fler varuhus. Sedan tror jag han brinner lite extra för Dalarna också.

Förberedelserna inför öppning har gått ganska smidigt, trots att det varit stressigt. En anledning är att varuhuset är lite mindre än det som tidigare fanns i Mora.

Annons
Hattar och kläder är bara några av alla produkter på nya Åhléns i Mora. Foto och kollage: Christoffer Landgren.

Personalen har arbetat med att inreda ett plan snarare än två.

— Arbetet har gått bra. Detta blir spännande för oss alla även om det är mycket att göra.

Sofia har för egen del varit varuhuschef i en knapp månad. Alltså är hon lika ny som de andra.

—  Alla andra är också nya, men vi har jobbat på effektivt. Jag kom hit för tre veckor sedan och har fullt upp med att komma in i rutiner och lära mig allt nytt.  Projektgruppen har gjort så mycket med att bygga upp butiken. Själv har jag aldrig jobbat på Åhléns tidigare och kommer senast från Jula. Jag har aldrig jobbat som varuhuschef tidigare, men så snart jag såg annonsen så sökte jag.

Annons

Orsaken till att Åhléns etablerar sig centralt är att de ser fördelar med närheten till andra butiker längs Kyrkogatan.

— Åhléns vill finnas till i citykärnan. Att varuhuskedjan vill satsa på fysisk närvaro här på gågatan i Mora är både bra och utvecklande. Det kan i sin tur locka fler besökare.

Visionen är att varuhuset i Mora ska bli en mötesplats för så många som möjligt.

— Planen framåt är att detta ska bli ett varuhus där alla kunder känner sig välkomna. Här ska man kunna hitta det mesta man behöver och få professionell hjälp av kunnig personal, säger Sofia Lilja.

Åhléns öppnar snart – ska introducera nytt butikskoncept - Siljan News