
Dennis från Mora startade egen firma direkt efter gymnasiet
Unge entreprenören Dennis Zetterman gick direkt från gymnasiet till att driva en egen konsultbyrå inom annonsering och sedermera helhetslösningar inom IT (informationsteknik). Snart startar han ett aktiebolag – fast det har varit många bollar att ha i luften och han har blivit tvungen att både komma till många insikter under resans gång, för att det aldrig ska bli för stressigt för honom.
— Det är ganska mycket, men jag kände att jag ville satsa på det här, säger han.
Att driva ett eget företag hade Dennis Zetterman ambitioner att göra redan i tidig ålder. Men att han skulle arbeta med annonsering och IT-tjänster var det aldrig tal om då. Snarare sysslade han med aktiviteter som kan te sig lite udda.
— Det började med att jag alltid har gillat entreprenörsgrejer. När jag var liten hade jag mycket loppis och istället för att jobba hemma fiskade jag gädda, sedan sålde jag grävling och bäverkorv. Det är inte alla som kan säga att de sålt sådant, säger han.
Förra året tog han studenten. Nu är 20-åringen på god väg med den egna konsultbyrån Reachit Marketing inom området IT och annonsering. Just detta kom han in på av en ren slump. En dag när han satt framför datorn kom chansen upp från ingenstans.
— Egentligen startade allt under gymnasiet. När jag satt och spelade och slötittade på Youtube så en video upp från en kille som heter Lukas Lindström, som driver en liknande byrå som den jag har idag. Han hade en kurs om hur han jobbade med den och jag tyckte den lät intressant. Efter lite research slutade det med att jag gick den här kursen.
Kursen kostade runt 10 000 kronor. För en gymnasieelev är det såväl en stor ekonomisk investering som en rejäl tidsinvestering – som inte alla är beredda att göra. Men för Dennis kändes det rätt.
— Det är ganska mycket, men jag kände att jag ville satsa på det här. Efter kursen startade jag upp mitt företag i februari förra året. Då jobbade jag 75 procent på Moraparken, samtidigt som det var sista året på gymnasiet. Jag hade inte hur mycket tid som helst just då, vilket ledde till att jag la mitt företag på is under våren och sommaren; när jag var kvar på Moraparken.
Efter det väntade en tid som elevassistent på 70 procent. Men han valde samtidigt att satsa på arbetet som konsult, genom jobb på olika byråer. Den satsningen skulle bära frukt även för hans eget företag.
— Man fick ett konsultuppdrag på en annan byrå och det började trilla in tre–fyra kunder till ens egna byrå. Det var där det började på riktigt. Efter december har jag varit i kontakt med en annan byrå, angående konsultuppdrag. Så då gick jag från jobbet som elevassistent till halvtid på den nya byrån. Alltså arbetar jag just nu halvtid på den byrån och halvtid på min egen.
På fritiden går det att kombinera tid med sambon och att vara baskettränare för Venjans AIK. Det är saker som innebär omväxling i vardagen – nödvändig sådan – men där han ändå kan få det tufft att lägga jobbet åt sidan.
— Det går ändå ganska bra, men det är klart att det känns lite svårt ibland med tanke på hur mycket som kommer in. Än så länge går det okej. Vi får se hur det blir framöver.

Vad ingår då i uppdraget som konsult? Dennis har skaffat sig många kunskaper inom flera områden och han arbetar inte bara med annonsering, även om det var hans första tanke.
— Först tänkte jag bara hjälpa företag med annonsering. Sedan, på första konsultuppdraget, behövde de hjälp med Google. Då fick jag lära mig det på egen hand. När jag också fick frågan om hemsidor tänkte jag att det kunde vara bra att kunna. Därefter blev det SEO (Search Engine Optimisation, ”sökoptimering”) på hemsidorna – så det bara byggdes på mer och mer.
Nu säger han att han erbjuder en digitala helhetslösningar. Men han säger att han inte kan vara expert på alla delar. Inom den här branschen är det nyttigt för många att hjälpas åt. Att kunna ha den insikten leder också till minskad arbetsbelastning och därmed minskad risk för utbrändhet.
— Det är så brett. Därför har jag tagit kontakt med rätt så många konsulter. När det gäller e-handel och bokningssidor så vet jag att det finns stöd att ta emot själv. Samma sak gäller exempelvis SEO. Om det blir för mycket för mig, likaså inom annonsering, kan jag bara slussa vidare kunderna vidare. Det är där jag har hamnat nu, det jag vill bygga vidare på.
Men visst vill Dennis fortfarande vara ett starkt kort i sammanhanget.
— Tanken är att, istället för att ett företag ska behöva gå till en konsult som bygger hemsidan, en som gör bild och film eller en som gör annonsering, så kan de gå till mig för någon typ av experthjälp i alla delarna. Det tror jag kan vara bra i längden.
Insikten om att han fortfarande är ung och det finns mycket kvar i kunskapsväg, ska vara själva drivkraften till att ta företaget framåt.
— Jag är fortfarande tidigt i resan och har mycket kvar att lära mig. Men på den här tiden har jag ändå jobbat väldigt mycket med annonsering samt fått se många som är duktiga på det. Från dem har jag försökt ta de bästa bitarna. Att vara ”expert” är en definitionsfråga; expert enligt vissa, men jämfört med andra märker man att man inte är färdiglärd.
Kunderna är ofta stora lokala företag och han måste hålla sig inom ett visst tidsspann, som varierar. Detta spann är helt beroende av hur Dennis själv vill arbeta med byrån. Tidigare kunde han se till att jobbet var klart inom en vecka, men nuförtiden tar han längre tid på sig.
—I början var det 80 timmar i veckan och det var superstressigt. Då ville jag verkligen vara klar på en dag eller en vecka. Men nu har jag förstått att det är bättre att säga att det ska vara klart på ett par veckor, eller tre, för att verkligen kunna göra ett bra jobb. Man vill aldrig att det ska bli halvdant gjort.
I sommar går han från att ha haft en enskild firma till att starta ett aktiebolag. Det i sig blir en investering på minst 25 000 kronor. Men Dennis har kommit till en punkt där verksamheten måste utvecklas åt det hållet och att han vill gå från halvtid till heltid med sin egen byrå.
— Absolut kan jag ta det steget. Jag har velat det ett tag. Visst, det är en slant man ska stoppa in, men med ett tillräckligt stort kapital kan jag göra det. När jag går över till att bli heltidsföretagare finns det lite att luta sig tillbaka på. Fast det är klart, inflation och sådant påverkar även mig på vissa sätt. Dock har jag inte märkt av det än. Sådant beror till stor del på mina kunder och hur det går för dem, säger Dennis Zetterman.