
Visit Dalarna erbjuder hjälp till de som vill satsa på besöksnäringen
Dalfolket sitter på en guldgruva. Det gäller bara att inse värdet och bli en ännu starkare aktör inom besöksnäringen. Det menar fem medarbetare på Visit Dalarna som kom till Malung i tisdags för att diskutera utmaningar och möjligheter för folk och företag inom besöksnäringen.
Johan Engström från Göteborg hade fått nog av regn och rusk. Han gillar snö och skidåkning, därför blev det många resor till Dalarna som turist. Det slutade med att han och hans familj flyttade till Dalarna och Grycksbo. Nu jobbar han som affärsutvecklare på Visit Dalarna. Han älskar Dalarna.
— Jag befinner mig i ett positivt chocktillstånd varje dag, det är en fantastiskt spännvidd med dom olika naturtyperna från Bergslagen upp till fjällen.

Han vill slå ett slag för den lilla företagaren som har en idé som kan bära frukt.
Som att ta ut smågrupper och visa det genuina och äkta. För en stadsbo eller en japanare kan ett kaffekok över öppen eld i tystnad vara något oerhört exotiskt.
— Jag ser naturturism som en framtidsnäring. Vi ska värdera det vi har, det behöver inte vara så märkvärdigt, bara att det är äkta och genuint, säger Johan Engström.
Att starta ett företag med naturturism och locka tills sig betalande besökare är dock inte helt lätt. Var ska man börja och hur ska man nå ut är frågor som den nyblivande entreprenören ställer sig. Eller så är det ett företag som kört samma koncept i åratal men som vill ställa om sin verksamhet.
{ad]

Nu finns det hjälp att få för den som tänker satsa på turism. Sedan den första september har Visit Dalarna ett ”Kundteam” i västra och norra Dalarna. I kundteamet ingår Anna Frosch, Annso Tenlén och Monica Larsson för att stötta föreningar och företag i Malung-Sälen, Vansbro och Älvdalens kommun. Anna Frosch utgår från Äppelbo.
— Visit Dalarna har genomgått en omställningsresa. Vi vill berätta om resan och vilket erbjudande vi har till besöksnäringen. Hållbarhet, digitalisering och internationalisering är tre övergripande strategiska mål som vi jobbar efter i allt vi gör, säger Anna Frosch, affärsutvecklare på Visit Dalarna.
De som kommit för att ta del av Visit Dalarnas besök i Malung fick veta vilka vägar som de ska gå. Kundteamet är som en sluss vidare till Visit Dalarna i Falun och andra organisationer.
— Vårt uppdrag är att samordna besöksnäringen i Dalarna. Vi jobbar med bland annat med Region Dalarna, Tillväxtverket, Almi, säger Malin Gahns.
Hur ska ett litet företag marknadsföra sig nu när det finns en djungel av olika kanaler? Även där kan Visit Dalarna hjälpa företag och föreningar med att synas digitalt.
— Vi ska hjälpa 150 företag med digital transformation före 2022. Många företag vet inte hur man ska ta steget, säger Fredrik Nilsson, IT-chef på Visit Dalarna.
Inom kort kommer de att arrangera två nya utbildningar där man ska komma igång med Facebook och Instagram.

En som kom på mötet var Anneli Dahlén från Malung. Hon har planer på att börja med naturturism.
— Jag vill hitta nån att samarbeta med för att utveckla kultur och naturturism, både nationellt och internationell.
Hon tänker erbjuda besökaren en tripp uti skogen med alltifrån grillning till kulturella upplevelser.
— Jag vill erbjuda kulturella upplevelser som kulning, musik, trädkramning.
Hon har något riktigt exotiskt som hon vill erbjuda för stadsbor.
— Jag vill visa mörker utan ljusföroreningar, säger Anneli Dahlén.
Nu har hon och de andra företagarna och föreningar fått en väg in i besöksnäringen.
Sammanfattningsvis ville alla fem från Visit Dalarna framhålla att en hållbar turism är det viktigaste.
— Vi ska inte tjäna pengar som stjälper planeten, säger Johan Engström.