Siljan News logo
Annons
Sven Bolmblad är ny rektor på Ungärde skola. Foto: Christoffer Landgren.

Rektor Sven vill skapa motivation för goda studieresultat i Lima

Från Halland till Dalarna gick resan. När Sven Bolmblad nyligen tillträdde som rektor på Ungärde skola i Lima var det till stor del skidorna som lockade, men också de pedagogiska samt ledarmässiga utmaningarna i uppdraget att få både elever och lärare att lyckas.

— Jag vill ge grundförutsättningar för lärarna, men anpassning utifrån elevgrupper och ämnen sker sedan löpande av lärarna, säger Sven Bolmblad.

Annons

Sven Bolmblad tillträdde som rektor på Ungärde skola i augusti i år. Från början kommer han från Hylte, en kommun som är jämnstor med Malung-Sälens.

— Jag kommer från en bygd som liknar Lima. Där fanns det en liknande natur, med ungefär samma typ av skog och natur. Själv har jag åkt mycket skidor och har koppling till en morbror som har en stuga i Biskopsbyn. På vägen till Kläppen har jag också åkt förbi skolan här många gånger, säger han.

Att han blev rektor grundar sig i hans intresse för ledarskap och att driva skolutveckling på mer övergripande nivå.

— Som så ofta när man är rektor så har även jag en bakgrund som lärare. Då var matematik, idrott och NO mina ämnen – en klassisk lärarutbildning. Sedan har jag varit intresserad av utvecklingsfrågor. Därför blev ett annat ledarskap aktuellt, en nyfikenhet som drivit mig till att bli rektor.

Läraryrket och rollen som lärare liknar varandra väldigt mycket, säger han. Därmed är steget från det ena till det andra kort.

— Detta är en parallellprocess. Det handlar om att leda, ge förutsättningar för lärande. Är man pedagog så är man ledare, det är allihopa som arbetar här. En sådan sak tar man med sig in i rollen som rektor.

På Ungärde skola vill han utmana pedagogerna i att pröva nya arbetssätt som kan leda till vidare utveckling av skolan. Att fasta i ett spår leder inte till utveckling, det gäller att anpassa pedagogiken löpande då årskullarna varierar och på lite längre sikt ger ett minskat elevunderlag.

— Jag vill ge grundförutsättningar för lärarna, men anpassning utifrån elevgrupper och ämnen sker sedan löpande av lärarna. Det kan se olika ut om man gör ett besök i skolan. Det skiljer sig ganska mycket på en slöjdlektion och en lektion i matematik. Det viktiga är att fånga en elevs intresse och där har lärare har sitt sätt att vara; det gäller att hitta sin ”verktygslåda” som skapar bra undervisning där eleverna når resultat.

Annons

Mest vill han se att motivationen finns hos både elever och lärare.

— Idag är det viktigt att motivera eleven. Många unga söker snabb belöning, genom bland annat mobiler. Vi på Ungärde skola har infört mobilfri skola, det betyder helt enkelt att vi samlar in mobilerna på morgonen och eleverna får tillbaka dem när de går hem. Vi tycker att det har hjälp eleverna med att hålla fokus på undervisningen.

Pisa-resultaten för några år sedan visade att mycket behöver göras för att landets skolungdomar ska nå upp i samma nivå som övriga Europa och världen. Men det finns ingen anledning att vara orolig, menar Sven.

— Man pratade Pisa även för tio år sedan. Eleverna som gick i skolan då bedömdes ha brister. De flesta lyckas i livet ändå och på individnivå kan man bli väldigt framgångsrik (om det är mening med livet). Dagens samhälle kräver mycket av den enskilde medborgaren och då är kunskaper viktigt generellt.

Som rektor vill Sven Bolmblad uppmuntra lärarna till ett eget tillvägagångssätt, i syfte att nå ut till eleven. Det gäller att testa sig fram för bästa resultat. Foto: Christoffer Landgren.

Orsaken enligt honom är att det funnits ett öppet sinne hos många.

— Sverige fostrar medborgare som vågar ta ut svängarna, är fria i tanken. Det ger en sorts trygghet. På så vis lär man sig andra saker utöver att exempelvis kunna läsa och räkna – då kan man ta till sig nya saker längre fram. Därför är det heller ingen slump att det dyker upp framgångsrika företag i Sverige.

Just trygghet i vardagen är en sak som Malung-Sälen arbetar med i stort. Nyligen genomfördes trygghetsvandringar i kommunen.

Att få en elev att känna sig trygg och säker i skolmiljön är en utmaning.

— Vi ska ha det tryggt på lektionerna, precis som på rasterna. Idag är klimatet tuffare i samhället vilket även påverkar skolan. Vi arbetar mycket med närvaro av rastvakter för att skapa en bra skolgång för eleverna men att komma åt full känsla av trygghet i alla situationer är en utmaning. En utmaning generellt är att vara ny på jobbet.

Annons

Vissa arbetssätt och rutiner vill Sven Bolmblad behålla. Vissa saker vill han göra nytt.

— När jag började i augusti var min plan förvalta den planering som fanns inför nya läsåret och följa rutinerna som fanns. Jag har fått mycket trygghet och stöd i kollegorna, men det finns ändå en del saker man vill ändra på. Det är en balansgång kring ”när, hur och varför” som behöver processas först. Det finns stor förväntan att rektor ska ta beslut på olika saker men jag tror att vi större förändringar krävs bred förankring.

Han avslutar:

— I min roll blir jag ytterst ansvarig för det som händer. Det kan vara svårt. Men jag blev rektor för att jag gillar utmaningar. Att se människor lyckas, att utvecklas, är jättespännande. Och genom det lär jag mig själv en massa nytt, säger Sven Bolmblad.