
Översiktsplan med ny järnväg på samråd
Nu har Malung-Sälens kommande översiktsplan lagts ut på samråd, och det med ett förslag till sträckning för den nya järnvägen från Malungsfors till Lindvallen och vidare till Stöten och flygplatsen.
Alla kommuner ska enligt Plan- och bygglagen ha en aktuell översiktsplan som omfattar hela kommunens yta. Översiktsplanen (ÖP) är ett handlingsprogram som uttrycker kommunens vilja när det gäller användning av mark och vatten samt bebyggelseutveckling, för att nå det övergripande målet att skapa en god livsmiljö i hela Malung-Sälens kommun. Så beskriver kommunen den 186 sidor tjocka översiktsplanen, som ska ersätta översiktsplanen från 2009.
– Nu finns översiktsplanen bland annat på kommunens hemsida, men vi kommer också att ha möten under samrådsperioden, berättar kommunstyrelsens ordförande Hans Unander.
Fyra möten i Sälen, Malung, Lima och Rörbäcksnäs är inplanerade i november och december.
– Då kommer det att finnas möjlighet till debatt och att lämna in synpunkter samt påverka innehållet i översiktsplanen, säger Hans Unander.
Det är ett digert dokument som tagits fram med hjälp av konsultföretaget Tyréns.
– Det här arbetet drog igång redan 2018, men så kom en pandemi och försenade arbetet, säger stadsarkitekt Tomas Johnsson.
– När pandemin var över konstaterade vi att vi saknade egna resurser och upphandlade då Tyréns, som vi samarbetat med, och nu har vi ett färdigt förslag till vår nya översiktsplan.
Då den gamla översiktsplanen fungerade bra har den nya kunnat byggas mycket på den gamla.
– I den stod till exempel att det planeras för ett flygfält i Rörbäcksnäs och den tog då höjd för olika lösningar med vägar. Nu finns en flygplats och vägen dit är klar, därför kan det större område för olika vägalternativ som fanns i den gamla planen nu strykas, säger Tomas som ett exempel där verkligheten hunnit ikapp den befintliga översiktsplanen.

I stället för planer runt en flygplats är en av de stora delarna av den nya översiktsplanen att den nu lägger in en korridor för järnvägssträckningen från Malungsfors till den tänkta stationen som ska betjäna Lindvallen och Sälens by. För den etappen finns nu en korridor som bygger på att den nya järnvägen följer den gamla järnvägsbanken fram till Östra Tandö. Från Östra Tandö till Lindvallen är det tänkt att järnvägen byggs som brobana med ballastfritt spår.
– Förslaget är att järnvägen ska fortsätta öster om byarna i dalgången upp till strax söder om Kläppen. Där blir det en station och därefter korsas riksväg 66 och Västerdalälven för att sedan fortsätta väster om älven mot stationen i etapp ett, som ligger mellan Lindvallen och Sälens by, förklarar Tomas.
Utmaningen med den sträckningen är att den passerar ett naturreservat söder om Östra Tandsjö.
Att följa den gamla järnvägsbanken till Sälen är i praktiken omöjligt. Dels ligger den nuvarande landsvägen på delar av den gamla banken, dels skulle järnvägen komma väldigt nära bebyggelsen.
– Det har hänt för mycket sedan 1972 när gamla rälsen revs upp, konstaterar Tomas.

En sträckning närmare älven skulle innebära att den dras på mark som kan drabbas av översvämningar, men också påverka den visuella bilden av kulturmiljön. Dessutom skulle järnvägen då korsa riksväg 66 på två ställen. Att gå runt reservatet är möjligt, men skulle innebära onödiga kurvor i dragningen.
Den förordade lösningen är att järnvägen korsar naturreservatet på en brobana.
För att nå Fiskarheden förordas ett industrispår och en ny bro tillbaka över älven, i stället för att dra spåret genom Kläppen, vilket dessutom skulle innebära att det hamnar på fel sida om väg 66 för Fiskarheden.
I översiktsplanen finns också en yta söder om Bolheden, som på sikt ska göra det möjligt att ta emot godstrafik till Fiskarheden från Norge eller Särna, om de banorna också byggs.
Även olika alternativ för järnvägens fortsättning till Stöten och flygplatsen finns med som korridorer i förslaget till den nya översiktsplanen. Två förslag till fortsättning från flygplatsen finns också med i planen.
När det gäller en eventuell förlängning till Särna och vidare mot skjutfältet och Idre konstateras att det finns en banvall till Särna, men sträckningen är inte utmärkt i markanvändningskartan.
– Mycket av marken är privat och vi kommer ha samråd 11 november för att gå igenom markinlösen för järnvägen.
Stationsområdena längs banan genom hela kommunen kommer också att behöva utökas för att klara tågmöten med långa tåg.

Det handlar om stationer i Yttermalung, Malung, Malungsfors, Lima, Kläppen, Lindvallen/Sälens by, Stöten, Hundfjället samt Scandinavian Mountains Airport. Befintliga stationer utmed Västerdalsbanan föreslås upprustas.
– Vår förhoppning är att när översiktsplanen är färdig och antagen ska vi ha en fullgod järnvägsplan, säger Tomas Johnsson.
När det gäller förbifarten av E16 vid Yttermalung görs en korridorsäkring för en ny förbifart, och att den ska namnges som utpekat projekt i den nationella planen.
I den nya översiktsplanen påtalas en rad behov och förväntad utveckling. Befolkningen växer, framför allt i Sälen. Det behövs bostäder och kommunen vill få fart på flyttkedjan där äldre flyttar från stora äganderätter till mindre bostads- eller hyresrätter.
I kommunen finns nio utpekade områden för vindkraft, varav bara ett ligger utanför lågflygningsområdet mot Älvdalens skjutfält.
Det finns 22 områden med naturintresse, varav tolv är Natura 2000-områden och fyra har riksintresse för friluftsliv: Fuluälven, Transtrandsfjällen, Vasaloppsspåret och Västerdalälven med Görälven.
Tolv riksintressen för kulturmiljövård finns i kommunen, bland annat byarna runt Lima kyrka.
I Malung-Sälen finns tre byggnadsminnen: Olnispagården, Transtrands prästgård och Lassarsmedjan.
Inom kommunen finns två utpekade fyndigheter av värdefulla mineraler och metaller, där det i dag pågår undersökningar inför framtida eventuell utvinning. Det är Lappmossberget 1 (lantan och lantanider, skandium, torium, yttrium) och Öreberget nr 101 (guld, koppar, silver). En ny bergtäkt ritas in vid Ärberget väster om Limedsforsen.
Nu sker ett samråd under tre månader, bland annat med lokala informationsmöten. Därefter sammanställs de synpunkter som kommit in under samrådet. Efter det sker en granskning av sammanställningen.
– Det innebär att det finns två tillfällen att lämna synpunkter innan översiktsplanen ska antas, säger Tomas Johnsson.