Siljan News logo
Annons
En prototyp av en elpistmaskin testas i Hundfjället och Tandådalen den här veckan. Foto: Skistar

Nu ska fjälluften bli renare – Skistar testar eldriven pistmaskin

Skistar är först ut i den Skandinaviska fjällvärlden med att testa och utveckla en pistmaskin driven med el. De kommer att testa en prototyp av en helt fossilfri pistmaskin. Testkörningarna kommer att vara under påskveckan i Tandådalen och Hundfjället.

Snön är det som Skistar livnär sig på, då är det särskilt viktigt att Skistar gör något för klimatet och miljön. Det menar Fanny Sjödin, hållbarhetschef på Skistar.

Det är omställning för alla, det är ett symbolvärde att köra elpistmaskin och vilja ha kvar snön, säger hon.

Under påskveckan pistar den miljövänliga maskinen barnbackar så som Trollskogen och de nio mil längdspår som  finns i Hundfjället och Tandådalen.

Annons
Elpistmaskinen testas i Trollskogen i Hundfjället samt i längdspåren i Tandådalen och Hundfjället. Foto: Kalle Hägglund/Skistar

En dieseldriven pistmaskin släpper idag ut lika mycket koldioxid motsvarande 15-20 personbilar. Skistar slutade med fossilt drivmedel i sina pistmaskiner 2015. Då övergick företaget till HVO 100 förnybar diesel. Sedan dess har Skistar minskat sin klimatpåverkan i Sverige med 70 procent.

— Det var starten på vår hållbarhetsresa och nu tar vi nästa steg mot ännu mer hållbara skidanläggningar och klimatneutrala utsläpp från vår verksamhet, säger Fanny Sjödin.

Likaså har snötillverkningen blivit mer energieffektiv. Nu behövs bara en sjundedel så mycket el för att tillverka samma mängd snö som det gjorde för fyrtio år sedan.

Pistmaskinen är fortfarande i konceptfas. Skistar får som första aktör i världen testa pistmaskinen och på så sätt hjälpa leverantören att utveckla pistmaskinen för att på sikt kunna introducera den i Skistars maskinpark. Leverantören Prinoth har även tagit fram en prototyp på en vätgasvariant. Skistar kommer att behöva köra både elpistmaskiner och pistmaskiner som körs på vätgas.

Hur känns det att bli den första aktören som får testa en elpistmaskin?

— Det känns jätteroligt, det känns också väldigt roligt att förarna som kört den är mycket nöjda. Den är mycket starkare och det är en annan upplevelse att köra pistmaskinen, säger Fanny Sjödin.

Inom en snar framtid kommer Skistars skidbackar att pistas med el-pistmaskiner. Foto: Skistar

Skistar vill kunna köpa elpistmaskinerna så snart som möjligt, det är därför som de hjälper till att utveckla dem. Inom ett till två år hoppas de kunna investera i de nya pistmaskinerna. Vad en sådan kommer att kosta är än så länge oklart. Men det blir en stor vinning i driften tack vare att den går på el, det är klart billigare än diesel.

— Det är en fördel för både klimatet, arbetsmiljön för våra anställda och även för våra gäster för att det blir en väldigt bra produkt, avslutar Fanny Sjödin.

 Fakta om elpistmaskinen HUSKY eMOTION

  • 100 procent eldriven pistmaskin
  • Lättaste pistmaskinen på marknaden som endast väger 7 ton
  • Max. effekt: 270 HK (200 kW)
  • Batteri: 190 kWh

Körtid: upp till tre timmar