Siljan News logo
Annons
Läraren Maria Rosén på Malung-Sälens gymnasium har nominerats till Guldäpplet. Foto: Christoffer Landgren.

”Mitt mål är att nå varje elev genom att hitta dess inre motivation”

Läraren Maria Rosén på Malung-Sälens gymnasieskolas försäljnings- och serviceprogram har nominerats till Guldäpplet som årets lärare i Sverige. Genom att använda digitala verktyg i sin arbetsmetod vill hon ge eleverna meningsfull utbildning.

— Man brinner för det man gör och vill att det ska bli så bra som möjligt, säger hon.

Med ett leende på läpparna känner sig Maria Rosén ödmjukt tacksam över nomineringen till Guldäpplet. Den 12:e november delas priset ut i Sveriges riksdag och då kan Malung-Sälens lärare vinna.

— Det är ju ett väldigt fint pris och jag är otroligt smickrad att ha blivit nominerad. Man brinner för det man gör och vill att det ska bli så bra som möjligt; att eleverna ska utvecklas, säger hon.

Nomineringen gjordes av kollegorna på gymnasieskolan.

Bland annat står det att Maria nominerats för: ”sitt arbete med att utveckla elevernas digitala kompetens och för att knyta skolan närmare lokala företag. Hon använder AI, sociala medier och digitala verktyg för att stärka elevernas lärande och källkritiska förmåga”.

Annons
Att kunna motivera eleven är viktigt för Maria Rosén, i hennes roll som lärare på Försäljnings- och serviceprogrammet. Foto: Christoffer Landgren.

När hon själv får sätta ord på vad hon gör rätt som lärare, understryker hon saker som digital anpassning.

— Mitt mål är att nå varje elev genom att hitta dess inre motivation. I det avseendet finns det inte bara en lösning, utan man måste arbeta med eleverna på olika sätt. Just digitaliseringen tycker jag är ett fint sätt att nå elever. De är så vana vid att ha mobiler eller datorer nära sig.

Oavsett om eleverna läser eller skriver så arbetar de mot företag – en nödvändig del av Försäljnings- och serviceprogrammet. Därför är det viktigt för Maria Rosén att kunna motivera.

— Pratar vi exempelvis om upphovsrätt så vill jag att de ska bli nöjda med den undervisningen. Jobbar de med läs- och skrivdelar så vill jag att det ska se snyggt ut. Detta beror på att vi oftast arbetar mot en riktig kund.

Hennes elever får arbeta med marknadsundersökningar eller andra uppdrag inom marknadsföring som en del av utbildningen.

— Vi får träna på att göra dessa saker. Vi jobbade bland annat med Sälen Weekend och gjorde deras trendrapporter. Där fick eleverna samarbeta och kontakta företag; skapa bild, text och layout.

I tider när det talas om AI:s påverkan på undervisningen så vill Maria Rosén vända de negativa bitarna, i att skaffa information via artificiell intelligens, till något konstruktivt.

— Man har funderat på hur man kan få eleverna att arbeta med texten de hittat: Hur kan de vidareutveckla den? Vad går att göra mer med AI? Jag arbetar mycket med källgranskning av digitala forum och vet att många får samhällsinformation via sociala medier. Där gäller det att se skillnad på det som är äkta och en förfalskning.

Annons
Konkurrensen är hård och det finns många duktiga lärare som kan ta hem Guldäpplet. Men nomineringen av Maria Rosén är ändå ett gott betyg för Malung-Sälens gymnasieskola. Foto: Christoffer Landgren.

Media presenterar ofta rapporter på hur skadligt det är att använda skärmar och att det kan ta fokus från undervisningen. Men att använda skärmar behöver inte enbart vara dåligt för ungdomarna, förklarar Maria Rosén.

— Man ska göra rätt saker. Det är skillnad på att scrolla på TikTok och att sprida nyheter digitalt. Det är här för att stanna; AI kommer vi inte undan vare sig det är på arbetsplatsen eller privat. Frågan är hur vi använder oss av informationen.

En nyligen genomförd undersökning gjord av nätverket Visa pekar på att intresset för egenföretagande är stort bland unga i Sverige, där två tredjedelar av de födda 2010 siktar på att starta eget. Det är ingen vild gissning att flera av eleverna på Försäljnings- och serviceprogrammet går denna väg.

Vad gäller bland annat egenföretagande så måste Maria Rosén individanpassa utbildningen för att skapa goda förutsättningar för var och en – men underskattar givetvis inte värdet av samarbetsövningar.

— Samarbete lägger vi stort fokus på. Här på skolan arbetar man med materialet 7TJUGO (av företaget Swedish Empowerment Center). Det handlar om hur det kan se ut i olika samarbetsövningar eller gruppkonstellationer. Detta är otroligt viktigt på detta program.

Hon menar att det vore tjänstefel att inte ha en god dialog, ett nätverk, med företag utanför skolan. Undervisningen bygger på den.

— Det är otroligt viktigt. När eleverna ska ut på APL ska företagen vilja ta emot dem.

Annons

Som sagt delas Guldäpplet ut snart. Maria Rosén har ingen aning om vilka chanser hon har att ta hem det.

— Lärare jobbar på så olika sätt beroende på vilket program man undervisar i. Alltså är det jättesvårt att gissa. Men visst är det roligt att bli uppmärksammad, utan att för den sakens skull ta åt sig äran helt själv. Vi är ett team – jag och mina kollegor.

Ingenting kommer förändras om hon vinner, för hon har inga avsikter att ändra på ett vinnande koncept.

— Oavsett hur det går så vill jag jobba som jag gjort. Jag älskar att se eleverna utvecklas. De är som ”bonusbarn” och jag hoppas kunna ha orken att fortsätta inspirera dem.