
Kommunstyrelsen vill köpa 200 aktier i nya järnvägsbolaget
Malung-Sälens kommunstyrelse har beviljat kommunfullmäktige att besluta om ingång i det nybildade järnvägsbolaget Scandinavian Mountains Railways AB – som ska möjliggöra tågtrafiken till Sälen. Kommunen föreslås köpa 200 aktier i bolaget.
— Det enda Malung-Sälen garanteras, om fullmäktige säger ja till detta, är att vi får en ordinarie plats samt en ersättarplats i styrelsen, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Unander (S).
Kommunstyrelsen var enig när de önskade köpa 200 aktier, sammanlagt värda 2 000 000 kronor, i Scandinavian Mountains Railway AB. Bolaget ägs idag av det medlemsföretagsägda destinationsbolaget Destination Sälenfjällen och registrerades den 13:e september i år.
Ärendet kommer finnas på dagordningen vid kommunfullmäktiges sammanträde den 16:e december. KSO Hans Unander (S) menar att ett köp skapar stora möjligheter inom infrastrukturen mellan orterna.
— Vår ingång har alltid varit att vi vill ha en järnväg upp till Sälen. I och med att vi fått till bolaget har vi förlängt den tanke och ambition vi haft. Visionen är nu att vi ska landa i Elverum i Norge. Detta skulle bli bättre för besöksnäringen, men också ett sätt att få ned vårt klimatavtryck, säger han.
Han förklarar att avtrycket idag är 80 procent när det gäller bilresor mellan Malung och Sälen.
— Även om allt är klimatneutralt i Sälen, så kan vi idag bara påverka 20 procent. Alltså måste vi göra någonting för att klimatavtrycket ska bli mindre till och från destinationerna. Vår bedömning är att en ny järnväg är det enda som hjälper. Och när det gäller exempelvis flyg så kan man inte ta lika stora massor som på tåg.

Hur stor del av bolaget 200 aktier motsvarar är omöjligt att säga, då andra kommuners insatser ännu inte offentliggjorts.
— Det beror på hur många som tecknar. De som går med i bolaget tror på idén. Men vi hoppas på att bolaget ska ha ett kapital på minst 20 till 25 miljoner i slutändan.
Han fortsätter:
— Det enda Malung-Sälen garanteras, om fullmäktige säger ja till detta, är att vi får en ordinarie plats samt en ersättarplats i styrelsen.
Järnvägen måste ändå ta hänsyn till flera faktorer, såsom lutning eller vilka som äger marken.
— Vi har i uppdrag att ta fram ett underlag om detta är möjligt att genomföra på alla platser.
För aktiebolagets Scandinavian Mountains Railway AB del, önskar de att få delta i ett riktat utsändande (emission) för etableringen av såväl en förlängd som upprustad järnväg till Sälen. Järnvägen ska gå längs den redan befintliga Västerdalsbanan, men också tillföra en ny sträckning genom just Scandinavian Mountains Railway.
Destination Sälenfjällen står bakom satsningen på järnvägen. Vd Anders Bjernulf ser möjligheter i investeringen.
”Den här satsningen skapar mervärden för besöksnäringen när man kan flytta gästen från väg till järnväg. En moderniserad Västerdalsbana med fortsatt sträckning mot Elverum via Sälenfjällen har potential att bli en av Sveriges viktigaste järnvägar. Det här är givetvis också viktigt för utvecklingen av näringslivet i hela regionen, t.ex inom besöksnäring, industri, handel och skogsnäring”, säger han.
Vidare kan detta hjälpa Försvarsmakten vid framtida övningar. Anders Bjernulf fortsätter:
”Dessutom kan en förlängning till Elverum bli värdefull för att tillgodose Försvarsmaktens intressen i Sverige och Norge med koppling till NATO-medlemskapet. Banan möjliggör även förflyttning av trupp och materiel österut och evakuering i stor skala västerut. Passage via Scandinavian Mountains Airport utgör också en militärstrategisk fördel”.
Han avslutar med att poängtera att detta också borde skapa möjligheter till ytterligare utbyggnad av järnvägen.
”När banan sedan är på plats är det även logiskt att diskutera en förlängning av järnvägen till Särnaområdet”.