Siljan News logo
Annons
Det var UF-mässa på Malung-Sälens gymnasieskola denna måndag. Foto: Christoffer Landgren.

God entreprenörsanda hos UF-företagen på gymnasiet

Elever på Malung-Sälens gymnasieskola presenterade de produkter som tagits fram genom årets UF-företagande. I skolkorridoren syntes många spännande idéer, där eleverna fått inspiration från olika håll.

— Det känns som den unga företagsamheten växer i kommunen, konstaterar Jessica Hallqvist från Ung Företagsamhet.

Annons

Turnén med UF-mässor fortsätter i Dalarna. Under måndagen var det dags för Malungs gymnasieelever att visa upp sina idéer.

På gymnasieskolan i Malung fanns en stor variation av företag.

Ett av dem var ”KastaOm UF”. Fyra killar från skolans skidlinje presenterade deras företagsidé, som går ut på att sälja återvunna fiskejiggar.

— Det är miljövänliga jiggar, alltså fiskbeten av återvunnen plast. Plasten återvinns genom att vi samlat in trasiga beten. Dessa gjuter vi om till nya. Alltså blir fisket cirkulärt, säger eleven Rasmus Persson.

I somras blev det mycket fiske. Bakgrunden är att kompisen Nias Hedberg tog med gänget ut på en fisketur med hans kanoter.

Därefter var de ”hooked” och valde att starta ett företag med fiskeinriktning.

— Vi fiskade varje dag efter skolan. Det kom naturligt för oss, eftersom vi är intresserade av det.

Annons
Nias Hedberg, Melvin Hillström, Rasmus Persson och Frans Nederberg har tillverkat fiskebeten i återvunnet material – som presenterats i ”KastaOm UF”. Företaget blev 2:a i gymnasiets lokala tävling. Foto: Christoffer Landgren.

För att få in allt material de behöver till jiggarna, håller de kontakt med fiskare i närområdet; via sociala medier.

— Vi tar kontakt med andra fiskare på Facebook. Ofta när man fiskar gädda – eller de med vassa tänder – kan paddeln lätt gå av på betet. Av den anledningen slängs hela betet. Men vi vill köpa in det som slängs, smälta ned och göra egna jiggar, säger Melvin Hillström.

Han förklarar att det ger betena en speciell stil.

— Det är därför jiggarna kan ha lite olika färg. Inget drag är exakt likadant som ett annat. Och de är billiga att tillverka. Som student har man kanske inte så mycket pengar, men de här kostar ungefär 30 kronor att tillverka per styck.

Hittills har de tillverkat runt 300 jiggar (ungefär 100 stora och 200 små). Produktionen fortsätter och de tillverkar nya hela tiden, då de säljer slut snabbt.

Killarna är nöjda med resultatet.

— Vi har testat dem och de rör sig fint i vattnet. Alla som fiskar har kommit till oss för att köpa. Sedan passar de jättebra att ge bort i present.

Företaget ”Ornamentum UF” sålde smycken en bit bort. Men de var också inne på temat återvinning.

Angelina Gränsgård Larsson och Frida Mojanis driver UF-företaget ”Ornamentum UF”. Foto: Christoffer Landgren.

Frida Mojanis och Angelina Gränsgård Larsson på Ekonomiprogrammet visade hur de såg ut.

— Vår företagsidé är att tillverka ringar, armband och berlocker av gamla bestick, förklarar Angelina.

Utöver detta väljer de att skänka delar av sina intäkter till Barndiabetesfonden.

— Vi stödjer olika företag varje månad och väljer lite olika företag beroende på vilken månad det är.

Tanken på produktutveckling finns – även efter att de avvecklat UF-företaget.

— Man skulle kunna göra fler örhängen eller armband. Utveckla kan man alltid göra.

Ung Företagsamhet Dalarna har varit med från start för att ge inspiration till eleverna, som senare fått pitcha företagen inför en jury.

Annons
Jessica Hallqvist och Egon Pettersson från Ung Företagsamhet Dalarna gillade UF-elevernas arbete. Foto: Christoffer Landgren.

Därefter har en vinnare utsetts.

— Man har hjälpt dem lite med verktyg, att komma på en affärsidé och vad de ska ha för strategi, för att inte köra fast. Därefter har vi hjälpt dem med marknadsföring, bokföring och säljtekniker, säger Egon Pettersson.

Kollegan Jessica Hallqvist från Ung Företagsamhet håller med och tillägger att hon imponerats av det hon sett på Malungs UF-mässa.

— Det känns som den unga företagsamheten växer i kommunen. Och det märks särskilt mycket här på gymnasiet. Från det att de är med i Idénästet (inom Ung Företagsamhet) till att de presenterar en produkt hinner det hända något, som är på riktigt. Jag tror de har alla möjligheter att driva företag vidare i den här entreprenörsandan, säger hon.

Efter klockan 15 hade en vinnare utsetts av årets UF-företag. ”Horzeevent UF” får bära gymnasiets fana högt i Årets UF-företag Dalarna.

Vinnaren i den regionala tävlingen får därefter tävla på SM.

Topp tre i Årets UF-företag, Malung-Sälen:

1. Horzeevent UF
2. KastaOm UF
3. Dalabrädet UF