Siljan News logo
Annons
Gammal godsvagn vid Torgås vid stridsvagnshindren. En del av den järnväg som nu åter kan få nytt liv. Foto Nissee Schmidt

Arbete med järnväg till Sälen — Järnvägsbolaget har tuffat igång

Nu ska förutsättningarna för att bygga järnväg till Sälen och helst hela vägen till norska Elverum undersökas.

— Vi har nu bolaget på plats och har tagit de första viktiga stegen mot en järnvägsförbindelse till Sälen, säger kommunalrådet Hans Unander.

I veckan samlades representanter från delägarna i bolaget till ett informations- upptaktsmöte i Sälen.

— Vi har kommunerna längs järnvägssträckan Borlänge-Malung på plats liksom ett antal företag. Det vi väntar på är att få ett positivt beslut från Region Dalarna senare i höst, säger Hans Unander.

De som gått in i bolaget med minst två miljoner kronor får också en styrelseplats i bolaget.

Det innebär att bolaget, Scandinavian Mountains Railway i nuläget har över 20 miljoner kronor att använda för projektering och kostnads eräkningar för den nya järnvägen.

Annons
Hans Unander på den tänkta platsen för den nya stationen i Lindvallen. Arkivfoto Nisse Schmidt

– Det viktigaste arbetet som nu ska dra igång är att säkra en järnvägskorridor där järnvägen ska gå fram, säger Hans Unander.

I nuläget finns enbart en grov skiss som bygger på att järnvägen följer den gamla järnvägsbanken från Malungsfors fram till strax söder om Kläppen. Där kommer spåret att korsa Västerdalälven för att sedan leta sig upp till Sälens blivande station mellan Nya Fjällvägen och Sälens by. Placeringen av stationen bestäms av den maximala stigningen som försvarets tåg förväntas klara.

– När det gäller försvaret finns ett intresse från deras sida för en järnvägsförbindelse mellan Norge och Sverige över Sälen. Bygger vi järnvägen ska den också kunna användas för deras behov.

Planerna innebär att hela järnvägssträckan ska tas över av det nya bolaget från Trafikverket.

 

Trysilbanan kan komma att koppla ihop Sälen med Oslo och även Särna, om Älvdalens kommun vill vara med på tåget.

De ursprungliga planerna handlade om en järnväg till Lindvallen med ett stickspår in till Fiskarheden Trävaru AB. Det skulle innebära ytterligare en bro över älven. Det som sedan har tillkommit är att det nu handlar om en järnväg hela vägen till flygplatsen.

– Intresset från norsk sida är stort, så förhoppningsvis hoppar de på tåget och bygger från Elverum så att det blir en ny tvärbana, säger Hans Unander.

Bolaget är ett samverkansprojekt mellan Destination Sälenfjällen, dalakommunerna längs sträckan samt norska kommuner och fylken, men än så länge är det enbart kommuner och bolag på den svenska sidan som gått med.

– Att erbjuda passagerartrafik är värdefullt. För besöksnäringen, men också för dem som vill pendla för studier eller arbete. Minst lika viktigt är att industrin får möjlighet att flytta gods från landsväg till järnväg, och sist men inte minst finns försvarets intresse med i bilden när vi nu bygger en järnväg, säger Hans Unander, den sista rallaren.

– Nu får vi se vad utredningarna kommer fram till, men vi har tagit det viktiga första steget. Jag tror verkligen på det här projektet.

– Sedan hade jag hoppats att även Älvdalens kommun skulle vara intresserad av att vara med i bolaget, säger Hans Unander.

Annons
Om den gamla järnvägsbron mellan Malung-Sälen och Älvdalen vid Öjvallberget ska komma med i järnvägsplanerna återstår attest då intresse tär milt från Älvdalens sida. Arkivfoto Nisse Schmidt

Bolag och kommuner som är delägare i Scandinavian Mountainss Railway är följande: Skistar AB, Kläppen Ski Resort AB, Fiskarheden Trävaru AB, Train Alliance AB, Destination Stöten AB, Destination Stöten AB, Året Runt i Sälenfjällen AB, Lima Besparingsskog, Transtrands Besparingsskog, Malung-Sälens kommun, Borlänge kommun, Vansbro kommun och Gagnef kommun.

Informationsträff när Scandinavian mountains railway AB presenterades för delägarna i bolaget.