
Skolinspektionen riktar skarp kritik – rektorn svarar: ”Vi jobbar med dessa frågor jämt”
Skolinspektionen riktar skarp kritik mot Parkskolan i Grängesberg. Myndigheten kräver att åtgärder ska vara på plats i juni 2025, annars kan kommunen få böta två miljoner kronor. Rektor Örjan Johansson välkomnar myndighetens beslut samtidigt som han är självkritisk.
— Det är bra att de sätter foten och pekar på saker vi behöver fokusera på. Vi tycker lika som Skolinspektionen i mycket, vi ser också att vi har brister.

Foto: Martin Wik
Skolinspektionen har i ett nyligen meddelat beslut riktat kritik mot Parkskolan och kräver att kommunen åtgärdar flera brister senast den 18 juni 2025. Om inte bristerna åtgärdas riskerar kommunen att tvingas betala ett vite på två miljoner kronor. Något Nya Ludvika Tidning var först med att rapportera om.
Bristerna gäller bland annat särskilt stöd, trygghet och studiero, fjärrundervisning samt mobiltelefonreglering.
Enligt Skolinspektionen är främst hanteringen av särskilt stöd otillräcklig. Lärare har anmält elever med behov av stöd utan att någon uppföljning eller utredning har gjorts. Skolans egna dokument visar att inte en enda elev i årskurs 6 hade ett åtgärdsprogram, trots att 41 procent av eleverna i årskursen fick underkänt i matematik. Rektor Örjan Johansson medgav till Skolinspektionen att ett systematiskt arbete för att hantera särskilt stöd saknas.
Örjan Johansson beskriver problemen som en följd av resursbrist och organisatoriska svårigheter. Speciallärare har varit överbelastade, och ny personal har haft svårt att sätta sig in i rutiner. ”Vi försöker prioritera, men det är inte alltid att vi hinner med allt,” säger rektorn.
Lärarna pekar på att många elever har stora behov, och bristen på specialutbildad personal gör det svårt att erbjuda rätt stöd, bland annat.
Så med bakgrund av att skolans personal redan kände till situationen kom inte Skolinspektionens beslut som något överraskning.
— De saker som Skolinspektionen kom fram till är saker vi redan vet om och jobbar med. Det är klart att vi inte är nöjda, men vi ser det här som en hjälp att tänka till och påskynda vårt arbete, säger Örjan Johansson.
Du ser alltså Skolinspektionens kritik som rättfärdigad?
— Det känns absolut inte konstigt. Det är bra att de tittar och ser saker som vi kan göra bättre. De är en del av kontrollverksamheten. Att de sätter fokus på rätt sak, nu är det upp till oss att göra arbetet.

Foto: Martin Wik
Kränkningar
En annan stor del i Skolinspektionens kritik var hanteringen av kränkningar. Elever uppger att kränkningar sker regelbundet, både i klassrum och på raster. Personal anmäler inte alltid dessa händelser och lämnar ibland eleverna att lösa konflikterna själva. Skolinspektionen pekar på bristande kunskap hos personalen om hur kränkningar ska hanteras och rapporteras.
Örjan Johansson uppger att de har en tuff situation på skolan och tröskeln för vad som utgör
en kränkning är hög. Men att det blivit bättre och att detta är ett område som det också jobbas på, menar Örjan Johansson.
— Kommunen har ett övergripande bra system där man redovisar kränkningar. På skolan jobbar vi givetvis med detta och vi pratar kollegor emellan för att hitta sätt att förbättra oss. Vi jobbar med åtgärder för att förhindra kränkningar.
— Vi vill att skolan ska vara rolig för våra elever och att fler av dem intresserar sig för studier än att göra annat.
Örjan Johansson sticker inte under stol med att kritiken är hård från Skolinspektionen, men han hyser ingen oro över att de påpekade bristerna kommer leda till det eventuella vitet på två miljoner kronor.
— Nej, många av åtgärderna har vi redan gjort och vissa ska vi göra. Skolinspektionen är ett kontrollverktyg vi har för att hjälpa skolorna att göra rätt och hos oss har de påpekat flera punkter.
— Vi jobbar med dessa frågor jämt, sen finns det såklart utmaningar. Under hösten har vi arbetat mer specifikt med de punkter som Skolinspektionen nu pekar på.
Han poängterar att arbetet intensifierats, men att man inte är framme ännu.
— Vi har inte lyckats att komma i mål med alla punkter än, vissa har vi gjort det med och andra inte.

Foto: Martin Wik
Eleverna kan läsa och skriva
I Nya Ludvika Tidnings artikel om Skolinspektionens beslut gällande Parkskolan lyfts det fram i text och rubrik att elever i årskurs sex saknar läs- och skrivkunskaper. Något som är direkt felaktigt, menar Örjan Johansson.
— Många i sexan fick betyg F i Matematik, det är inte bra. Men det innebär inte att de saknar läs- och skrivkunnighet. Det betyder endast att de inte nådde upp till målen för årskurs 6. Kanske klarade de målen för årskurs 5, som exempel.
Så ni har inga elever i mellanstadiet som inte kan läsa och skriva?
— Nej, det tror jag inte. Vi kanske kan ha någon som inte kan det, men då beror det på andra saker. Kanske att de inte går i rätt skolform.
I Skolinspektionens beslut står det ”Lärare uppger vidare följande. Många av eleverna på skolan har ordningsstörande beteende på grund av att eleverna inte får särskilt stöd. Det finns dessutom många elever på mellanstadiet som fortfarande inte lärt sig läsa, lärt sig tiokompisar i matematik eller att skriva”. Vad svarar du på det?
— Det finns givetvis svårigheter på skolan, det är därför skolinspektionen har sina påpekanden. När det gäller elevernas möjligheter att ta till sig kunskaper finns det utmaningar. Vi behöver stötta elever med dyslexi, olika språkstörningar och elever med NPF. När dessa utmaningar finns når inte alla elever kunskapskriterierna för deras årskurs.
Skolinspektionens krav
Utöver särskilt stöd och kränkningar slog också Skolinspektionen ner på att Parkskolan saknade skriftliga rutiner för omhändertagande av mobiltelefoner samt att det ibland saknats handledare när elever deltagit i fjärrundervisning.
Sammanfattningsvis anser Skolinspektionen att Ludvika kommun, som är huvudman, måste vidta följande åtgärder senast den 18 juni 2025 för att inte riskera ett vite på två miljoner kronor:
- Genomföra utredningar och besluta om åtgärdsprogram för alla elever som behöver särskilt stöd.
- Utbilda personal om hantering av kränkningar och skapa tydliga rutiner.
- Dokumentera och följa lagen gällande fjärrundervisning.
- Införa skriftliga rutiner för mobiltelefonhantering.