
Reklambyrån från Falun valde Ludvika: ”tror som tusan på stan”
Om man arbetar med reklam i Dalarna är det lätt att tänka att man bör hålla till i Falun eller Borlänge.
Men männen bakom reklambyrån Lykta upptäckte att det är i Ludvika det händer saker och flyttade sin verksamhet lagom till 2024.
Reklambyrån Lykta har sin hemadress på en något anonym gata i centrala Ludvika. Men skylten med firmanamnet lyser i gengäld starkt. En trappa ner, i källarplanet, står ett bort med några stolar och soffor kring. Ett bordshockeyspel en docka i fullstorlek föreställande en stormtrooper från Star Wars, samt en massa utrustning för filmskapande.
Det förefaller vara en anspråkslös miljö, men är också, ska det visa sig, ytterst kreativ och seriös.
Vid bordet sitter reklambyrån Lyktas två grundare Jesper Hamberg och Olof Eriksson, tillsammans med Johan Bodin. Ett hopkok som uppenbarligen drar åt samma håll.
Lykta startades upp i Falun 2018, medan Johan Bodin började driva sitt eget produktionsbolag Wizworks studios i Ludvika redan för 12 år sen. När Lykta tog sitt pick och pack och bytte Falun mot Ludvika inför 2024 tyckte han att det var bäst att haka på dem.
— Så nu jobbar vi under samma flagg, konstaterar han kort.

Frågan är förstås varför en reklambyrå väljer att byta Dalarnas residensstad mot Ludvika. Jesper Hamberg har inga svårigheter att ge ett tydligt svar.
— Det är mycket på grund av guldläget som det pratas om. Vi fick mer och mer kunder häromkring. Så sedan 2024 har vi jobbat mycket med Hitachi och Ludvika kommun. Men också med som Sakofall och många av de stora företagen i kommunen.
Vad är det ni gör då, som fungerar så bra?
— Från början var det bara film. Reklamfilm, företagsfilm, informationsfilm och sånt. Men sen två år tillbaka och vi också börjat jobba mycket med webb och sociala medier. Och för ett halvår sen blev vi två till, så nu är vi fem medarbetare.
— En lite kul detalj är att vi har ett kontor i Paris där två kollegor sitter och jobbar med webbdesign och sociala medier.

På frågan vad de har gjort för filmer som man som allmänhet kanske känna igen så nämner Lykta-gänget att de bland annat gjort Leksands IF:s introfilm som brukar visas före hockeymatcherna hemma.
Annars vilar intresset främst på Lyktas nya hemmahörighet i Ludvika. Att de upptäckte en ökad mängd kunder härifrån har förstås betytt mycket, men även utöver det själva atmosfären av framtidstro.
— Vi känner att vi verkligen vill vara en del av att ha en positiv anda tillsammans med näringslivet här. Vi har verkligen fått en känsla av att här hjälps man åt. När vi gör ett jobb åt en kund så hjälper den kunder oss vidare till nästa. Det har verkligen blivit så här, säger Jesper Hamberg.
Johan Bodin, med sitt långa tidsperspektiv i Ludvika, håller med.
— Det finns en framåtanda som inte funnits tidigare och vi vill ju komma bort från gärdsgårdstänket där var man är sin egen ö.
På frågan om Lykta kommer att stanna i Ludvika inom överskådlig tid är Jesper Hamberg lika tydlig som tidigare när han svarar.
— Ja, vi tror som tusan på stan. Sen vill vi göra filmer för större kunder på andra platser också, men hjärtat finns här.