
De ska få ”hemmasittarna” till skolan
Inte alla barn fungerar i skolan.
Inte alla vill ens gå till skolan.
Men nu finns ett gäng föräldrarådgivare som kan vända trenden.
Hemmasittare är ett vanligt begrepp för barn som mer eller mindre vägrar gå till skolan. Det har blivit ett vanligt fenomen i Sverige på senare år och Ludvika kommun är inte förskonat.
Det tillsammans med flera andra anpassningssvårigheter till skolmiljön har lett fram till en ny slags yrkeskår i kommunen.
Föräldrarådgivare.
Dessa ska ge stöd innan problemen växer och Ludvika kommun har anställt inte mindre än sex nya föräldrarådgivare som ska arbeta nära familjerna i skolor och förskolor. Målet är att erbjuda stöd i vardagen innan små bekymmer växer sig stora – och att göra det utan krångel.
Den 2 juni började de nya rådgivarna sina tjänster inom ett nytt arbetssätt där socialtjänsten och skolan jobbar ihop på riktigt, sida vid sida. Fyra av rådgivarna är anställda av socialtjänsten och två kommer från centrala elevhälsan.
Tillsammans ska de täcka förskola och grundskola upp till årskurs 6. Bland annat Lorensbergaskolan, Solviksskolan och flera förskolor i kommunen.
Föräldrarådgivarna ska kunna ge praktisk hjälp med till exempel rutiner hemma, problematisk skolfrånvaro eller barn med utåtagerande beteenden. Men lika mycket handlar arbetet om att bygga relationer och skapa trygghet.
Stödet kan erbjudas i form av hembesök, föräldragrupper eller spontana samtal på skolgården. Alltid med låg tröskel för kontakt.
Inspirationen till satsningen kommer från andra kommuner som infört liknande arbetssätt. Men Ludvika går längre och inkluderar redan från start även förskolan, något som väckt intresse från Högskolan Dalarna – som överväger att följa projektet som en forskningsstudie.
De sex rådgivarna är noggrant utvalda för att komplettera varandra i erfarenhet och kompetens. Och det var många sökande berättar Åsa Ramström, chef för centrala elevhälsan
— Det var 53 sökande, säger hon.
Vad behövdes för att få jobbet?
— Erfarenhet från antingen socialtjänsten eller skolan, eller att kompetens som beteendevetare.

De sex föräldrarådgivarana är Carolina Wålberg, Ossama Gharbi, Susanna Larsson, Johanna Hane, Caroline Larsson och Linda Nystedt.
Deras arbete har precis kommit igång, men redan märker de att det finns ett sug efter det som de kan bidra med. Särskilt märks det hos föräldrar.
— De är väldigt tacksamma. Jag har fått tack för det här och till och med kramar. De är glada att vi finns där för dem, säger Ossama Gharbi.
— De har varit väldigt positiva när vi har berättat att vi finns. Även när de inte har tagit hjälp, säger Johanna Hane.
— Många är också tacksamma bara för att man lyssnar. Många som har barn hemma känner sig maktlösa och behöver prata av sig, säger, Susanna Larsson.
Rent praktiskt kan arbetet bestå av en stor mängd parametrar. Till exempel basala saker som att hjälpa familjer att förstå hur skolsystemet fungerar, eller ge råd om gränssättning och en rad situationer man behöver hantera.
— Det kan vara så vitt och brett. Det kan handla om separerade föräldrar som har svårt att samarbeta och hur man pratar med sina barn om det, säger Carolina Wålberg.
— Det kan vara fråga om hur mycket skärmtid ett barn bör ha och hur man kan få in barnet på en aktivitet. Det kan vara att hjälpa föräldrar att uttrycka sig, säger Susanna Larsson.
Inledningsvis är insatserna riktade till visa skolor, men tanken är att framöver utöka även till andra skolor i kommunen.
— Just nu fokuserar vi på Marnäsområdet och Ludvika gård. Vi hoppas och tror att det ger resultat så att vi kan utvidga i Ludvika, säger Åsa Ramström.