Siljan News logo
Annons
Junibackens skola. Foto: Martin Wik

Barn- och elevombudet kritiserar Ludvika – men avstår från ingripande

Barn- och elevombudet (BEO) har granskat ett fall vid Junibackens skola och konstaterar att en elev har känt sig utsatt för kränkande behandling.

Enligt beslutet har Ludvika kommun brustit i sina skyldigheter att anmäla och utreda uppgifterna fullt ut, i enlighet med skollagen.

Trots kritiken väljer BEO att inte ingripa mot kommunen.
Myndigheten bedömer att Ludvika kommun har vidtagit tillräckliga åtgärder för att rätta till bristerna som uppmärksammats under granskningen.

”Huvudmannen har uppgett att åtgärder har vidtagits för att rätta till de påtalade bristerna. Barn- och elevombudet bedömer därför att huvudmannen, såvitt framkommit, har vidtagit nödvändig rättelse”, står det i beslutet.

Annons

Beslutet innebär också att BEO inte kommer att kräva något skadestånd av kommunen.
Anledningen är att ingen kränkande behandling från personalens sida har kunnat konstateras, och att kommunen genomfört viss utredning efter att uppgifterna framkom.

”Barn- och elevombudet bedömer att det inte finns förutsättningar för att framställa något skadeståndsanspråk mot huvudmannen”, skriver BEO.

Fallet vid Junibackens skola är ett av flera ärenden där BEO granskar hur skolhuvudmän hanterar uppgifter om kränkande behandling. Syftet är att säkerställa att skolor följer lagens krav på skyndsam anmälan, utredning och åtgärder när en elev upplever sig kränkt.

Jonas Fors, chef på social och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun.

Jonas Fors, förvaltningschef på social- och utbildningsnämnden, väljer att se positivt på den här typen av granskningar, säger han utan att vilja uttala sig i det enskilda ärendet

— Även om det är ett tråkigt ärende i sig så välkomnar vi de förbättringsområden som vi får från våra olika tillsynsmyndigheter, säger han utan att vilja gå in på det enskilda ärendet.

— Det är känsligt att gå in på enskilda ärenden så jag väljer att avstå från att kommentera just det aktuella fallet. Det jag kan säga är att vi alltid arbetar målmedvetet för att ingen elev ska uppleva sig kränkt i våra verksamheter.

Jonas fors betonar att det är viktigt att ta på allvar och agera direkt om någon känner sig kränkt.

— Vi har sedan många år gemensamma rutiner för hur vi hanterar situationer där någon upplever sig kränkt. Samma rutiner gäller för alla våra skolor och personalen går regelbundet igenom dem på personalmöten för att säkerställa att de är välkända och används på rätt sätt.

— När vi får kritik tar vi den på största allvar. Vi ser över våra rutiner vid behov och diskuterar i berörda personalgrupper vad vi kan göra för att utveckla och förbättra vårt arbete ytterligare.