Siljan News logo
Annons
Stefan Mattsson områdeschef skog & industri, Elin Hedman affärsområdeschef anläggning, Dalafrakts vd Peter Mattsson och platschef Herman Hultgren.

”Vi är tidigt ute”

Dalafrakt i Leksand tar nu ett stort steg mot framtidens transporter. Med en ny laddanläggning för både tunga fordon och personbilar vill företaget bana väg för en hållbar och eldriven fordonsflotta.

På Dalafrakt inleder man nu resan mot en eldriven fordonsflotta genom att bygga en laddanläggning – både för egen användning och som publik station där även andra kan ladda sina fordon. Både tunga fordon och elbilar kommer att kunna ladda i Leksand.

– Det här blir en enorm möjlighet för både Leksand och grannkommunerna att kunna ställa om till eldrift. Men även för det offentliga – där kommer man att kunna lägga in miljökrav i upphandlingar genom vår satsning, säger Peter Mattsson, vd på Dalafrakt i Leksand.

Enligt EU ska 70 procent av alla fordon vara eldrivna redan 2030 – något som kan ses som en mycket kort tid.

– Att gå över till eldrift på den tunga sidan är delvis beroende av hur man i politiken beslutar. Att investera i en eldriven fordonsflotta är en stor kostnad. Då vill man att det ska finnas tydliga regler som inte ändras över tid, säger Peter Mattsson.

Annons

Ett beslut som finns nu är att man kan få bidrag på en del av mellanskillnaden på vad ett eldrivet fordon kostar i jämförelse med ett dieseldrivet.

— Det hjälper naturligtvis till, samtidigt kan man nu se på personbilssidan hur utvecklingen gått framåt och att prestandan ökat samtidigt som priserna nu börjar gå ned. Det har tagit ungefär fem år och det är nog den tidshorisonten man kommer att se även på den tunga sidan, säger Peter och fortsätter.

— Samtidigt är det en omställning där vi investerar för framtiden. Redan nu har vi en ellastbil på 64 ton som kör flis som börjat rulla i augusti.

Anläggningen man nu bygger är två laddpunkter med snabbladdning på vardera 350 kw med vattenkylning. Där är man först i Leksands kommun och grannkommunerna att ha denna kapacitet.

— Vi kommer samtidigt att investera i en batterianläggning som gör att vi kan kapa topparna när elen är som dyrast och ladda när priset är lågt. Sen hade vi vad man skulle kunna kalla tur när vi planerade det hela, för den kapacitet vi behöver fanns redan i elnätet, säger Peter och avslutar.

— Faller den här satsningen ut på ett positivt sätt är vi öppna för framtida satsningar även på andra orter i Dalarna.

Annons