
”Tack vare vårt spa kan vi fylla hotellet”
Hotellen i Tällberg är både kända och uppskattade för sitt breda utbud där bland annat konferensverksamhet är något som prioriteras högt. Nya vindar börjar dock blåsa in då ett par av aktörerna nu valt att satsa lite extra på sina spaverksamheter. Igår torsdag var det invigning för Dalecarlias utbyggda och nyrenoverade anläggning samt att även Åkerblads inväntar de sista besluten för att kunna inleda sin satsning.
Är det en trend som fler kommer att haka på?
Fredrik Svedberg, marknadschef Åkerblads, är inte helt säker på det.
— Det är väldigt svårt att säga. Vi försöker att inte trampa så mycket på varandra utan att vi istället riktar oss mot olika målgrupper för att alla ska kunna överleva, säger Svedberg.
Svedberg berättar att den utökade satsningen på spaverksamheten både är en egen utvecklingsambition från hotellet själva och samtidigt en aktiv efterfrågan från gästerna som idag söker mer än god mat och dryck vid sina hotellvistelser.
— Ja, vissa aktiviteter och hur utbudet ser ut, absolut. Sen har vi en egen naturlig strävan i vårt bolag att alltid utvecklas, så när tillfället nu gavs satsar vi.
— Konferensmarknaden har trappat av successivt under flera år och just nu är det extremt låga nivåer på grund av covid-19. Istället har den privata marknaden ökat avsevärt mycket mer och vi vill satsa på utökade upplevelser för våra gäster.
När hoppas ni ert nya spa ska kunna stå klart?
— Det törs jag inte svara på. I allt vi gör vill vi att det ska bli så bra som möjligt och utan någon tidspress. Så fort vi får alla beslut på plats hoppas vi dock kunna komma igång.
Klart och invigt är det som sagt redan vid Dalecarlia. På torsdagen öppnade den 1500 kvadratmeter stora spaanläggningen upp dörrarna efter att ha genomgått ett rejält ansiktslyft. Yogastudio, nytt gym, massagepool utomhus, nya omklädningsrum samt renoverad reception och bar är några av nyheterna. Ingela Leman, marknadschef Dalecarlia, känner sig väldigt nöjd med helheten som blivit resultatet av storsatsningen.
— Det är en jättestor satsning och investering. Det ska bli jätteroligt att kunna komma igång på riktigt, säger Leman.

Dalecarlias spaanläggning var tidigare 900 kvadratmeter stor och har funnits sedan 1995 då man blev Sveriges andra spa efter Selma Lagerlöfs i Sunne.
— Vi har känt oss trångbodda framförallt vad gäller omklädningsrum, att gymmet låg nere i källaren samt att vi saknade några behandlingsrum. Gäster idag kräver mer och mer att det ska finnas ett bra spa när man gästar hotell och även om vi hade ett väldigt bra utbud innan blir det väldigt mycket bättre nu.
Precis som Åkerblads har även Dalecarlia märkt av det minskade antalet konferenser som bokas vid hotellet.
— Konferensgästerna har tidigare fyllt veckorna och spagästerna på helgerna. De har egentligen gått emot varandra. Just nu ser vi att spagästerna fortsatt bokar in sig frekvent på helgerna samt att det ökat under veckorna. Det är mycket tack vare vårt spa som vi kan fortsätta fylla hotellet.
Med tanke på hur antalet konferenser minskar, är det aktivt val att satsa mer och kanske tydligare nischa sig mot spaverksamheten?
— Vi har väl alltid haft tre ben att stå på med spa, konferens och restaurang så jag skulle nog säga att spaverksamheten är och alltid varit en naturlig del för oss.
— Det ligger i tiden att ta hand om sig själv och det gäller även för oss att hänga med i trenderna. Nu har vi också möjligheter och förutsättningar att kunna göra det på bästa möjliga sätt, avslutar Ingela Leman.