Siljan News logo
Annons

Svag sommar för Clas Ohlson

Inför sommaren hade Clas Ohlson räknat med en stark period likt den bolaget upplevde i fjol. Så blev det inte alls och i stället för bra marginaler fick man rea ut varor. Försäljningen minskade med 3 procent jämfört och resultatet efter skatt blev – 24 miljoner kronor för perioden maj-juli.

På Stockholmsbörsen föll bolagets aktie rejält efter att rapporten släpptes. På förmiddagen hade aktien backat 13 procent.

”Till att börja med har de ökade varuförsörjningskostnaderna nu fått större genomslag. Även om transportpriserna rört sig nedåt på senare tid var många av de produkter vi sålde under kvartalet inköpta då transportpriserna stod som allra högst, skriver vd, Kristofer Tonström i kvartalsrapporten. Han pekar även på att bolaget tvingades rea ut varor under sommaren för att göra plats för nyinköp.

”Det svagare marknadsklimatet som medförde att vi prioriterade prissänkningar på många sommarprodukter för att kunna gå in i nästa säsong med mer plats för nya, relevanta, produkter i våra butiker. I tillägg till detta har den tidigare positiva valutaeffekten uteblivit.”

Annons

Trots att även hösten ser utmanande ut för Clas Ohlson ser Tonström att företaget har goda förutsättningar inför julhandeln. Han anser även att bolagets fokus på att hjälpa kunder med smarta lösningar i hemmet ligger fortsatt rätt i tiden. Försäljningssiffrorna för augusti visade också på ett litet trendbrott med en ökning på 7 procent mot fjolåret.

”När vi blickar framåt ser vi att det strategiska vägval vi gjort med ett helhetsgrepp kring utvalda områden för problemlösning i hemmet är rätt. Genom att vara förstahandsvalet i relevanta destinationskategorier som exempelvis förvaring, uppkopplade och energismarta hem, och belysning finns det alltid en anledning för kunden att besöka Clas Ohlson. Det kommer att bli ännu viktigare i takt med att kunderna söker nya möjligheter att spara både på hushållskassan och miljön”, skriver Kristofer Tonström i kvartalsrapporten.

Annons