
Sparbankerna får högst betyg – Leksands i topp
När Svenskt Kvalitetsindex nu presenterar sitt nya hållbarhetsindex för banksektorn står det klart att sparbankerna placerar sig högt. Med sitt lokala engagemang, närheten till kunderna och en tydlig förankring i bygderna får de högre betyg än någon annan aktör i branschen.
En av dem som lyfts fram är Leksands Sparbank, som tillsammans med landets 54 andra fristående sparbanker hamnar högst i mätningen – både bland privat- och företagskunder. I Dalarna finns fyra sparbanker: Bjursås Sparbank, Leksands Sparbank, Norrbärke Sparbank och Sparbanken Bergslagen. Totalt är drygt två miljoner svenskar – en femtedel av befolkningen – kunder i en sparbank.
”För oss är det här ett kvitto på att våra kunder ser och uppskattar det vi gör – inte bara som bank, utan som lokal aktör. Vi finns här i vardagen, vi samarbetar med föreningar och företag och vi återinvesterar vår vinst för att stärka bygden. Det är en annan typ av hållbarhet än vad man kanske först tänker på – men den är konkret och den gör skillnad”, säger Björn Rinstad, vd för Leksands Sparbank, i ett pressmeddelande.
I SKI:s rapport får sparbankerna ett hållbarhetsindex på 75,7 bland privatkunder och 75,9 bland företagskunder. Det är klart högre än branschens genomsnitt.
Samtidigt visar undersökningen att många kunder vill veta mer om bankernas hållbarhetsarbete. En majoritet uppger att de inte tycker sig ha fått någon information alls – och de som både vill ha och upplever att de får information har betydligt högre förtroende för sin bank.
”Det är något vi tar till oss. Vi jobbar redan med hållbarhet varje dag, men vi kan bli bättre på att synliggöra det – inte genom stora kampanjer, utan genom att lyfta det vi faktiskt gör i bygden, tillsammans med våra kunder. Det är där vi gör störst skillnad”, säger Björn Rinstad i ett pressmeddelande.
Om undersökningen:
Svenskt Kvalitetsindex har i över 30 år mätt kundnöjdhet i olika branscher. Årets bankundersökning innehåller för första gången ett separat hållbarhetsindex och bygger på intervjuer med bankkunder under augusti–september 2025.