Siljan News logo
Annons
Daniela Rathana gästar Midsommarfesten.

Ny festival arrangeras i midsommar

Under midsommarafton och midsommardagen byggs ett stort festivalområde på området som kallas Gröna Rummet, ett stenkast från Gropen i Leksand.

Festivalområdet kommer att inrymma tivoli med aktiviteter och karuseller, tatuerare, flertalet matserveringar och barer och från stora scenen framträder delar av Sveriges absoluta artistelit. Artister som Victor Leksell, Miriam Bryant, Norlie & KKV, Tjuvjakt och Bolaget är bara några exempel, skriver arrangörerna i ett pressmeddelande.

Det är inte första gången arrangören förgyller midsommarnatten i Leksand, redan 2014 arrangerades midsommarfesten för första gången, då strax bredvid Tegera Arena. Då gästades festivalen av bland andra Hoffmaestro och Ulf Lundell, men inför sommarens festival har man skalat upp och plockat fram den stora trumman, menar Robin Olausson som är eventchef för festivalen.

— Planen var faktiskt att arrangera Midsommarfesten i Leksand redan sommaren 2020, men samma klockslag som vi skulle släppa nyheten gick regeringen ut med restriktioner på grund av Corona-pandemin vilket gjorde att vi snällt fick trycka på pausknappen avvakta. Så att nu två år senare äntligen få släppa nyheten känns fantastiskt roligt. Jämfört med 2014 har vi inför sommarens event rustat för en fullskalig nöjesfestival med allt vad det innebär, berättar Olausson.

Annons
Miriam Bryant

Sebastian Fager är nytillträdd VD för bolaget som arrangerar och som har rutinen.  Till vardags driver man nöjespalatset Heymakers i Falun och Rättvik Bowling & Krog i Rättvik, sommartid står pop-up konceptet Trägår’n Bar & Grill på agendan samt nöjesfestivalen Classic Kalaset som arrangeras i samarbete med Classic Car Week i Rättvik vecka 31.

— Visionen är att skapa en attraktiv och högkvalitativ nöjesupplevelse som drar besökare från hela landet. Midsommar i Leksand är redan en stark tradition för många, men tillsammans med Leksands kommun har vi som mål att skapa fler starka anledningar till att folk faktiskt vill förlänga sitt besök i Leksand. Med Midsommarfesten vill vi mixa kultur och tradition med dagens moderna musikfestivaler. Vi vill ta stämningen och gemenskapen från folkparken och spelmansstämman in i 2020-talet.

Arrangören räknar med strax över fem tusen besökare varje festivaldag men har kapacitet att ta in närmare 10 000 besökare per dag.

— Vårt mål är att skapa en festival av nationella mått och i Leksand har vi alla förutsättningar för att lyckas. Vi har en långsiktigt plan och kommer jobba hårt för att sätta Leksand på den svenska festivalkartan, berättar Fager.

Stor vikt läggs också lokala förankringar och samarbeten. Arrangören är öppen för alla typer av samarbeten med lokala aktörer och vill att denna satsning ska spilla över på fler verksamheter i kommunen. Ett exempel på det är festivalens dalainspirerade logotyp som är utformat i samarbete med konstnären och tatueraren Roger Axelsson som driver RAX Tattoo i Insjön.

— Det är viktigt för oss att engagera lokala aktörer, Leksand och Dalarna besitter fantastisk kunskap och engagemang för bygden och i ett sådant här projekt skänker det verkligen extra själ till produkten. Vi ser fram emot att samarbeta med lokala verksamheter för att tillsammans utveckla Leksand som ort och besöksmål samtidigt som vi belyser den lokala historien och kulturen. Vår inställning är alltid att man måste samverka för att skapa en genuin och attraktiv helhet. Ju fler som drar nytta av en stor satsning som denna desto bättre, det ska vara win – win, menar Fager.

På fredag den 25 mars släpps biljetterna till Midsommarfesten.

Annons