
”Lyssnar hela tiden på våra kunder”
Igår berättade Siljan News om profilskolan Excel som, precis som många andra, valt att försöka hjälpa och stötta framförallt de människor som befinner sig i riskgrupp genom att skänka bort matlådor de kommande helgerna. Andra som försöker optimera vardagen så mycket det går för i synnerhet de äldre är matbutikerna.
Till exempel har Hemköp både i Leksand och på Hjultorget i Insjön valt att öppna en timme tidigare på morgnarna.
– Vi har öppet mellan 7-8 på morgonen för seniorer och folk i riskgrupp. Vi började med det förra torsdagen och det kommer folk varje morgon som är väldigt tacksamma över att erbjuder det här. Vi har en stor butik vilket betyder att man inte behöver trängas eller gå på varandra och kan undvika den här nära kontakten. Det har varit väldigt uppskattat måste jag säga, berättar Daniel Harutun, butikschef Hemköp Hjultorget.
En annan möjlighet och åtgärd har införts vid Coop i Leksand som packar ihop matkassar efter kunders beställning som sedan kan hämtas upp på butikens lastkaj.
– Det går bra att antingen ringa eller mejla in sin handlingslista och så packar vi ihop det i den mån vi hinner och klarar av, säger Emilia Jonsson, butikschef Coop Leksand.
Samtliga butiker i Leksand och Insjön vittnar om tydliga och strikta restriktioner för personalen att stanna hemma vid minsta lilla symptom samt att hygienrutinerna på plats i butikerna höjts upp flera nivåer. Något butikerna också har gemensamt är att man ser över möjligheten att kunna erbjuda hemleverans av varor till äldre samt personer i riskgrupp.
– Vi har absolut funderat på att erbjuda hemkörning av varor men vi har den senaste tiden råkat ut för en hel del sjukskrivningar bland personalen. I längden innebär det att vi nätt och jämnt hinner med den vanliga verksamheten vilken vi måste prioritera, säger Torbjörn Bengtsén, butikschef Hemköp Leksand.
Christer Rusk, butikschef ICA Mårtas i Leksand, och Daniel Harutun förklarar att det finns andra parametrar som gör hela proceduren svårare.
– Vi lyssnar hela tiden på våra kunder som ger oss inspel i stort sett dagligen och tar till oss allt som de säger. Vi ser över möjligheten till hemleverans men det är en stor apparat att dra igång där det exempelvis krävs en kylbil för leveranserna vilket vi inte har, säger Rusk.
– Vi själva har tyvärr ingen möjlighet att göra det då det krävs investeringar vi inte klarar av att ställa om till, exempelvis fordon som är godkända för ändamålet. Skulle Leksands kommun kunna erbjuda en liknande lösning som den man tagit fram i Borlänge vore det dock fantastiskt, menar Harutun.
Förra onsdagen startade Borlänge kommun upp en handlingstjänst för personer som äldre än 70 år och/eller som befinner sig i riskgrupp. Tjänsten riktar sig i första hand till personer som inte har någon i sin närhet att be om hjälp med att handla mat samt hämta ut medicin vid apotek.
Kristina Backlund, kommunikationschef i Leksands kommun, berättar att kommunen tillsatt en arbetsgrupp just för ändamålet att undersöka hur äldre och personer i riskgrupp kan stöttas.
– Ja, vi ser över vilka möjligheter som finns. Just nu finns dock vår kundtjänst att vända sig till som i sin tur kan koordinera vidare till de frivilligorganisationer som erbjuder hjälp och stöd.
Men ni är inte nära att komma fram till någon liknande lösning som den i Borlänge just för tillfället?
– Inte sett till personal från kommunen, men vår arbetsgrupp sitter som sagt och diskuterar med olika frivilligorganisationer som finns behjälpliga och som man kan använda sig av. Vi är dock väldigt måna om att äldre och personer i riskgrupp ska få den hjälp de behöver, men just nu kan vi erbjuda att förmedla kontakten vidare till rätt ställe. Det behöver inte enbart handla om hjälp med inhandling av varor utan även tips och råd var man kan vända sig om man känner sig ensam och behöver någon att prata med eller låna filmer samt böcker från biblioteket.
För uppdaterad information kan du kontakta varje enskild butik om vad de erbjuder för extra åtgärder just nu.