Siljan News logo
Annons
Arkivfoto. Peter Joon, vd Leksands Knäckebröd.

”Kommer säkert ytterligare prishöjningar till årsskiftet”

Inom kort firar Leksands Knäckebröds nya bageributik ett år, en investering och förändring som företagets vd Peter Joon kan se tillbaka på som väldigt framgångsrik.

— Den nya butiken har varit otroligt lyckad, framförallt den här sommaren där vi både känt och sett att vi verkligen haft plats att ta emot alla kunder. I juli ökade vi med 60 procent jämfört med året innan och den gamla butiken vilket är ett bevis på hur pass lyckad den nya butiken varit för oss.

Just rymligheten är den kanske påtagligaste skillnaden jämfört med tidigare och när pandemin nu släppt sitt hårdaste grepp har Leksands Knäckebröd också märkt av att de utländska besökarna återigen ökat.

— Sortimentet och leverantörerna är samma som i den tidigare butiken men nu när vi har så pass mycket mer plats blir besöket en än större upplevelse för våra kunder. Det syns tydligare vilket utbud vi har från våra lokala matproducenter och butiken har verkligen blivit ett ännu populärare besöksmål, fortsätter Joon.

Thomas Backman, Peter Joon, Björn Skifs, Bengan Jansson och Stina Eklund i samband med invigningen av Leksands Knäckebröds nya bageributik förra året.
Annons

Sommaren är dock ett avslutat kapitel och frågan just nu är istället hur den anrika knäckebrödsfabriken påverkas av det nuvarande ekonomiska läget.

— Det påverkar oss inte så snabbrörligt. Ser vi till spannmålskostnaderna har vi en rågskörd per år vilket betyder att vi hittills bakat på 2021 års skörd. Med det sagt ser vi att priset för råg gått upp med 54 procent så nu inför 2023 är det väldigt många kostnader som kommer öka, både för spannmål och el, säger Peter Joon.

Just elpriserna är något som oroar såväl företag som privatpersoner. Peter Joon berättar att Leksands Knäckebröd ser en ökning med närmare 170 procent.

— Vi har haft bundna elpriser under 2022 och håller just nu på att handla upp och binda avtal för 2023. På så vis blir det en mer trögrörlig utveckling än att det drabbar oss från dag till dag.

”Elpriserna ökar med dubbla årsvinsten”

Leksands Knäckebröd har alltid haft ett stort energitänk och sedan 50-talet har företaget jobbat mycket med återvinning av värme där man också är självförsörjande tack vare värmen från deras ugnar.

— Vi har haft ett livscykeltänkt när vi installerat motorer, haft ett noggrant energieffektiviseringstänk sedan 80-talet som att vi gjort en rad andra energiutredningar genom åren. Vi är så effektiva vi kan vara vad gäller vår energiförbrukning men naturligtvis är vi, precis som alla andra, ännu mer medvetna om situationen där vi ser över ytterligare möjliga åtgärder. De ökade elpriserna påverkar oss med nästan 20 miljoner per år och i vanliga fall har vi en total vinst på 10 miljoner vilket betyder att elen ökar med dubbla årsvinsten .

Knäckebrödsjättens största energibehov är ugnarna där knäckebrödet gräddas, ugnar som går precis som vanligt, en nödvändighet med tanke på att efterfrågan av knäckebröd fortsatt är lika stor som tidigare.

— Livsmedelsbranschen är väldigt konjunkturokänslig vilket vi såg även under pandemin där människor inte åt ute på restaurang i samma omfattning som tidigare vilket gynnade dagligvaruhandeln och knäckebrödskonsumtionen. Knäckebröd är fortfarande ett väldigt billigt och hälsosamt livsmedel. Bröd och vatten kommer vi alltid behöva konsumera.

Om vi blickar mot nästa år, ser ni att det väntar ytterligare förändringar där?

— Prisuppgångarna vi såg under våren var egentligen baserade på vad som hände under pandemin och de brister som fanns där. Därför tror jag säkert att det kommer ytterligare en prishöjningsvåg framåt årsskiftet som kommer påverka allt livsmedel inför 2023. Exakt hur stor en sådan ökning kan bli är svårt att uppskatta men jag skulle tro att den minst kommer motsvara de prisökningar vi såg i början av 2022.

Annons

Än så länge har priset på knäckebröd i butik inte förändrats nämnvärt men Joon säger att Leksands Knäckebröd och alla andra aktörer kommer behöva följa med i utvecklingen.

Hur tufft skulle du säga att läget är?

— Eftersom vi har en sådan trögrörlighet i branschen skulle jag inte beskriva läget som tufft. Det handlar om att vara redo för att följa upp, parera och hantera de situationer vi ställs inför. Det är omvärlden som påverkar marknaden där vi som producent måste följa med. Ser vi till energipriserna får situationen i Ukraina klä mycket skott men den här utvecklingen grundar sig även i politiska beslut som fattades långt tidigare än så.

— Det handlar om beslut som togs redan för tio år sedan. Elektrifieringen har gått mycket fortare än vad politiker och marknaden förväntat sig där behovet av el bara blir större och större samtidigt som tillverkningen bromsats in genom nedläggningar av flera energislag i Sverige. Där har man inte gått parallellt med marknadens behov. Det kan inte vi som aktör göra någonting åt, mer än att följa med i vad som händer på marknaden och agera så klokt vi kan sett till rådande läge.

Annons

Mitt i de förändrade ekonomiska spelreglerna kan Leksands Knäckebröd samtidigt se tillbaka på en flerårig investeringsplan som snart går i mål. Redan 2014 inledde företaget en investeringsresa med mål att landa i en ny trekantsavdelning som snart står klar. På vägen fram har man bland annat byggt ut sitt lager, tagit fram en helt ny rundbrödspaketering som stod klar 2018 och samt byggt den nya bageributiken.

— Vi har haft stor brist på trekanter där vi tidigare haft en stor avdelning som går dygnet runt, vecka efter vecka och som är helt maxad i sin produktion. Vi har dessutom haft en provisorisk avdelning sedan 2015 för att försöka täcka behovet av trekantsbröd där vi nu med den nya avdelningen kan slå ihop de bägge tidigare avdelningarna till en och samma vilket ger oss en rationell och effektiv trekantstillverkning igen.

Leksands Knäckebröds nyheter där trekanterna med smak av frön och havssalt redan gjort storsuccé ute på hyllorna.

Den nya trekantsavdelningen förväntas vara i drift innan årsskiftet, en satsning som också avslutar den stora investeringsresa man gjort de senaste åren.

— Ja, för just den här resan är det här den stora delen att bocka av även om vi hela tiden är i ständigt behov av olika investeringar. Sedan 2014 har vi investerat nästan 200 miljoner vilket varit en ganska tuff men också nödvändig resa.

När vi ändå är inne på trekantsbrödet upplever Leksands Knäckebröd just nu en storsuccé med smaken ”Frön och Havssalt” som fått den bästa starten av alla lanseringar företaget gjort. Redan efter fyra veckor ute på marknaden fanns nyheten i 70 procent av alla butiker, något som vanligtvis tar flera månader att uppnå. Varje vecka säljs en hel kartong per butik, en försäljningen som bara fortsätter att öka, vilket gör ”Frön och Havssalt” till Leksands Knäckebröds tredje populäraste trekantsbröd. Samtidigt bakas och säljs årets julsmak ”Pepparkaksknäcke” för fullt.

— Som jag var inne på tidigare är knäckebröd fortfarande ett väldigt billigt och hälsosamt livsmedel och i förhållande till andra livsmedel behöver vi inte vara oroliga på samma sätt. Hela den utveckling som sker är ganska marknadsneutral vilket gör att den inte påverkar oss distinkt som enskild leverantör, avslutar Peter Joon.