
”Kommer leda till gatuavgifter även på Leksands-noret”
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss? Mejla till redaktionen@siljannews.se.
Du som bor på Leksands-noret förlorar på om det blir vägavgifter för att bekosta underhållet och nödvändiga renoveringar av 33 mil samfällda enskilda vägar i Leksand.
I den nyutkomna rapporten ”Drift- och underhållskostnader för 33 mil samfälld väg i Leksand – en kommunekonomisk kostnadsbåtnadsanalys 2024” beskrivs hur Leksands kommun 2003 genomförde en besiktning av alla de vägar kommun har väghållningsansvar för, dvs såväl de 3,7 milen kommunala gatorna som de 33 milen samfällda enskilda vägarna.
Kommunen konstaterade, att vägarna var i bedrövligt skick och att det krävdes ordentligt ökade anslag för att finansiera drift- och underhållet av vägarna så att nedbrytningen inte skulle fortsätta. Men för de samfällda vägarna har sedan dess underhållet vare sig finansierats eller genomförts. Endast driften genomförs. Vilket under 20 år har byggt upp en stor underhållsskuld som visar på ett akut renoveringsbehov för vägarna. Risken för stora skador har ökat.
I den ekonomiska analysen utgår vi från vad det årligen skulle kosta att finansiera nödvändigt Underhåll samt att renovera och genomföra nödvändig upprustning under 12 år. I ett alternativ genomför vi dessa åtgärder med kommunal finansiering och i ett utredningsalternativ genomför vi exakt samma åtgärder med privat finansiering via vägavgifter från de närboende via gemensamhetsanläggningar. Driften (plogning, sandning mm) sköts i båda alternativen av kommunen.
Kalkylen visar att för de beräkningsbara effekterna uppstår, förutom överföringen av kostnaderna på privatpersoner, även en kommunekonomisk nettoförlust för hela Leksand på 10,4 miljoner kronor per år i utredningsalternativet!
Till denna förlust skall läggas ett stort antal andra negativa ekonomiska effekter som inte går att beräkna exakt. Den vinst som kommunkassan kan göra vid en överflyttning av kostnaderna till närboende, kommer alltså att med råge ätas upp av negativa ekonomiska effekter för vår samlade ekonomi i Leksand, både på kort och längre sikt!
Bland de negativa ekonomiska effekter som kommer att drabba oss alla i Leksand, är att framkomligheten och tillgängligheten minskar när det gemensamma gatu- och vägsystemet i våra relativt tättbebyggda byar och tätorter, styckas upp i små ekonomiskt ansvariga väghållare. Det kommer efterhand att skapa förväntningar på att man inte ska köra igenom andras områden och på andras gator och vägar.

En stor risk är att det eftersatta underhåller fortsätter att växa när vi inte anser oss ha råd och möjlighet att ta ut de privata vägavgifter som behövs för att underhålla och rusta vägarna. Till slut kan vi passera en kritisk punkt där det upplevs bli för dyrt att rusta upp, även om man tappar kommunens drift och service. Endast en tredjedel av våra samfällda vägar har statliga bidrag och där är det samma sak. Bidraget omprövas vart 5:e år och har vägen inte tillräcklig standard för att vara tillgänglig för allmänheten, så dras bidraget in.
Det är då förbudsskyltarna och vägbommarna åker fram. Detta har hänt och händer på flera andra ställen i vårt land. Attraktionskraften, fastighetsvärdena och de boendes åldersstruktur förändras efter hand i områden där vägarna blir närmast ofarbara och det inte längre erbjuds någon tillgänglighet för besökande utanför vissa centrum och vissa utvalda turistattraktioner.
Jag har mina rötter i Höga kusten området som liksom Leksand är ett turistområde och nästan lika bedövande vackert som Siljansområdet. Men jag kan inte längre nå min barndoms badplats, farfars gamla fiskarstuga, huset där farfar föddes mfl ställen. Överallt dessa förbudsskyltar mot obehörig trafik. En sådan utveckling vill vi inte hamna i. Leksands dragningskraft är inte bara gropen och centrum utan också närheten och den goda och mångsidiga tillgängligheten till Siljan, våra unika oskiftade byar och vår fantastiska natur.
Kommunstyrets plan är för närvarande att privatisera kostnaderna för väghållningen av samtliga 33 mil samfällda enskilda vägar och att de boende själva skall finansiera sina förrättningar, vägarnas underhållskostnader, samt nödvändiga upprustningar och renoveringar, med avgifter som man själva tar ut via samfällighetsföreningar. Det är en medveten taktik att förhala kommunfullmäktiges behandling av motioner i vägfrågan liksom det är en medveten taktik att genomföra förrättningar efterhand så att varje by står ensam gentemot det uppdrag som Lantmäteriet fått av kommunen. Det finns protokollfört att privatiseringsplanerna även gäller stora tätortsområden som exempelvis Åkerö, Insjön, Siljansnäs och Leksand norr om Rättviksvägen.
Det som kommunstyret inte har planerat, men som kommer att inträffa om kommunstyret lyckas privatisera de 33 milen, är att det kommer att leda till att det blir gatuavgifter även på Leksands-noret längs med de 3,7 milen kommunala gatorna! Majoriteten av leksingarna bor längs med samfällda enskilda vägar och när alla där skall finansiera sina vägar med extra vägavgifter kommer det att leda till politiska krav på att även de som bor vid kommunal gata själva skall betala väg- och gatuinvesteringar i sitt närområde. Detta kan genomföras med majoritetsbeslut i ett framtida fullmäktige med hänvisning till Plan- och Bygglagen, som faktiskt ger kommuner rätt att ta ut gatukostnader för att bygga och förbättra gator och allmänna platser.
Tillsammans kan vi göra om och göra rätt och se till att hela vår fantastiska kommun skall kunna hållas öppen och tillgänglig för alla, kombinerat med godtagbar vägstandard och en så rättvis och kostnadseffektiv väghållning som möjligt, som vi alla har råd med!
Text: Peo Nordlöf, Nationalekonom i Siljansnäs