Siljan News logo
Annons

E-sport på schemat

Leksands Folkhögskola är välkända för sina många hantverksutbildningar, men när skolan nu lägger till en ny utbildning handlar det inte om hantverk utan om dataspel. Första klassen på Allmän kurs med inriktning på e-sport har just börjat och fått en välkänd profil i spelvärlden som lärare.

Drayswe, eller Kim Larsson, som han egentligen heter är en av Sverige stora e-sportprofiler som nu tillsammans med folkhögskolan ska utbilda unga studenter i spelande samtidigt som de läser in högskolebehörighet.

— Jag har spelat sedan jag var fyra-fem år gammal. Då kunde man hyra Sega Megadrive på Nisskiosken i Malung. Sedan har jag alltid tyckt om att spela de olika Nintendo-konsolerna som fanns när jag var liten, men när datorn kom tog allt ett nytt kliv. För min del handlade datorn mycket om att rädda mig från mitt psykiska, jag mådde inget bra. Mina föräldrar skiljde sig och annat som påverkade. Därför har jag alltid varit positiv till att man kan hitta en väg in för alla människor i e-sportsvärlden.

För sex år sedan sade Larsson upp sig från yrket som pedagog och satsade istället fullt ut på e-sporten. Han har blivit utsedd till Årets Spelare tack vare framgångarna inom spelet Dota, samma spel som han nu följer och arbetar kring fast på ett annat sätt.

— Jag kommenterar spelet Dota 2, men just nu håller jag på att omforma min vardag lite grand och därför har jag hamnat på Leksands folkhögskola. Det är ju ganska nytt det här, så det känns både roligt och jobbigt på samma gång!

— Jag har som sagt själv spelat som proffs i spelet Dota och en dag tröttnade jag och kände att jag skulle skita i det här. Då hörde TV6 av sig och ville göra ett tv-program. Just det programmet kunde inte finansieras till att köras jämt och då provade jag att göra min egen kanal via Twitch och Youtube. Sedan dess har jag blivit kvar.

Annons

Talangen att tala har alltid funnits hos Larsson som tidigare arbetat vid Sveriges Radio. Det här med att prata inför människor har aldrig varit ett problem utan snarare tvärtom.

— Ja, jag brukar säga så att om man får mig till att börja prata, då är det kört, haha! I grund och botten har jag alltid tyckt om att stå i centrum, det är min grej. Jag mår bättre på en scen framför 10 000 människor än vad jag gör ensam i en stuga ute i skogen.

Om vi återgår till utbildningen ”kreativ e-sport”, hur skulle du beskriva den?

— Den är väldigt bred och spridd skulle säga. Man kan ha sitt eget projekt och gå ganska brett. Vill man satsa på själva spelandet kan man göra det, vill man satsa på det här med sändningar på Youtube eller Twitch kan man göra det. Tanken är att man ska kunna ha sitt eget projekt för att kreativt utveckla sig själv.

— Det här är ju en folkhögskola vilket betyder att det inte blir så värst fyrkantigt och stelt. Vi kommer specifikt titta på hur e-sportvärlden ser ut lite allmänt så att man kan det. Vi kommer också jobba med hälsa kontra e-sport och spelande vilket är högst relevant att prata om.

Larsson ”in action” under ett event vid Dreamhack. Foto: Dreamhack.

Just hälsoperspektivet är något Larsson tycker är både viktigt och spännande.

— Det finns garanterat kontorsnissar som tycker de är duktiga för att de just är kontorsnissar och inte en ”gamer”, men det är minst lika ”illa” enligt mig. Du sitter ju till och med still när du jobbar då. Sedan kommer vi in på underhållningsbiten i e-sporten där det finns otroligt mycket man kan göra. Jag menar idag är det ju nästan bättre att vara en Youtubestjärna än att vara en vanlig filmstjärna.

När eleverna är klara här, hur pass redo är de då?

— Jag tror eleverna kan göra sig redo för det fokus man själv tagit. Säg att någon valt att fokusera på video och redigering, då tror jag man hunnit skaffa sig en bra grund att stå på om man vill vidare. Det bygger väldigt mycket på att man har sin egen planering och önskan vad man vill lära sig. Sköter man det bra är jag övertygad om att man kan komma ganska långt. Det är dock väldigt mycket upp till var och en.

Annons

När utbildningen startade var det åtta elever som ville ta del av Larsson kunskaper. Åtta är också maxantalet då antalet maskiner inte räcker till fler. Något Kim gläds över är att tre av eleverna är kvinnor.

— Det känns jäkligt bra, men jag önskar att det här egentligen var en ickefråga och att du var dum som ställde den, men jag förstår den och den behöver ställas.

Hur ser könsfördelningen ut inom e-sporten?

— Den är usel. Det är litegrann som i idrottsvärlden, även fast vi i Sverige fått in fler kvinnor kring idrotten så är det män som dominerar. Det här grundar sig i hela spektret från svågerpolitik till mansnormativa regler och sätt att vara på. Jag har alltid varit en feminist rakt upp och ned och har väl tänkt flera gånger om jag verkligen ska hålla på med någonting som inte är schysst? Jag hamnar dock i att jag självklart ska hålla på med det här för att kunna vara med och försöka göra allt mer schysst.

— Det som är intressant med e-sport är ju också att det inte finns några fysiologiska hinder för att kvinnor och män skall kunna vara lika bra.

Utbildningen är som sagt i uppstartsfasen och någon feedback från eleverna är lite för tidig att få.

— Vi håller på och trevar igång just nu och ser till att allt fungerar som det ska. Men det är superroligt att vara igång, avslutar Kim Larsson.