
”Dundersuccé – juli är den bästa månaden någonsin!”
I Leksands Sommarlands fyrtioåriga historia har man aldrig haft så många besökare som sommaren 2025. VD för Leksand Resort och Sommarland Martin Erkenborn berättar stolt om hur de nya tempererade poolerna, fler matställen och fler toaletter varit mitt i prick – Bulls Eye, vi prickade helt rätt med investeringarna!
— Dundersuccé, juli är den bästa månaden någonsin i företagets historia! Klart att det hjälpte med 17 dagar med 25 grader och sol, ler en nöjd VD.
Innan säsongen investerade man 30 miljoner kronor i nya vattenlandet, nya upplevelsepooler byggdes samt ett värmesystem för att alltid hålla en badtemperatur på 28 grader i vattnet.
Hur många besökte er i sommar?
— Vi ser ut att landa på en bit över 152 000 gäster under sommaren och det är en ökning från förra årets 147 000 gäster. Ett annat nytt rekord är att vi sålt 2800 årskort i år och att innehavarna har nyttjat det dubbelt så mycket, från tidigare år med två besök upp till fyra besök den här sommaren. Extra skoj med sådan stark lokal respons.
— Vi har 2500-5000 gäster dagligen under säsongen, men under den här sommaren har vi haft dagar med uppåt 6000 gäster vilket är maxtaket, och en dag blev det lapp på luckan, helt slutsålt, vilket är väldigt roligt!
Här du testat poolerna än?
—Nej, det står att göra, men jag väntar tills att parken har stängt, rekordsäsongens sista dopp i de nya poolerna kanske.

9 juli var det trafikkaos i Leksand och långa bilköer ut till Sommarland. Varför blev det så?
— Det var en trafikinfarkt i Leksand och vi är oerhört besvikna på hur Trafikverket hanterade situationen. De hade inte alls meddelat oss att det skulle ske på förhand. När det sedan var uppenbart så sökte vi efter samverkansmöjligheter med gensavet var noll, arbetet kunde inte flyttas. Vi önskade att de skulle börja klockan 12 istället, en tidpunkt då de flesta av våra gäster redan är på plats inne i parken. Men vi fick svaret att de inte tänkte ändra sig utan skulle börja asfaltera klockan 9 som bestämt, säger Erkenborn och fortsätter:
— Klart våra gäster drabbades, vissa satt i bilkö i över två timmar. Det hela är mycket beklagligt och vi försökte kompensera genom att ha öppet en timme längre den dagen. Eftersom Trafikverkets agerande orsakade trafikstopp i hela Leksand beslutade räddningstjänsten att asfalteringen inte kunde fortsätta under flera dagar utan fick skjutas upp.
En tragisk händelse den här sommaren var när en äldre man försvann från Sommarland. Hur upplevde ni det som hände?
— Försvinnandet av mannen är oerhört tragiskt. Vi bistod polisens insatsledning och de hade parken till förfogande dygnet runt i sökandet. Så klart kom det frågor till personalen, men gästerna var förstående och vi tog oss igenom några dagar med hög polisnärvaro och mannen är tyvärr fortfarande försvunnen.