
”Det är en tydlig indikation på att något inte står rätt till”
Siljan News har tagit del av uppgifter om pågående bedrägerier som drabbat människor i Siljansbygden, ett växande problem i hela landet. Bedragare använder sig av bland annat sociala medier, sms och mail för att i slutändan lura människor på stora summor pengar där man ofta kapat någons identitet eller utger sig för att vara en släkting alternativt representera ett företag.
En variant som florerat den senaste tiden är just att personer fått sina Facebook-konton kapade där bedragarna sedan hört av sig till den drabbade personens vänner med en förfrågan att delta i ett spel eller en tävling. I slutändan resulterar konversationerna med att den person som mottagit meddelandet ”vinner” olika stora summor pengar men där man behöver antingen logga in med sitt bank-id eller betala en avgift för att få ut den påstådda vinsten.
— Att man ombeds betala för ta emot pengar är en tydlig indikation på att något inte står rätt till, säger Claes Edberg, affärschef Leksands Sparbank.
Meddelanden från kapade konton kan ofta inledas med en hälsningsfras som ”Hej Kära” eller ”Hej Kära Du”, alltså utan att namnet på mottagaren nämns. I vissa fall går dock bedragarna steget längre och läser på om den kapade profilen, information man sedan använder sig av för att manipulera och invagga andra mottagare i en falsk trygghet för andra bedrägeriförsök.
Tidigare i våras förekom även bedrägeriförsök via sms från okända telefonnummer som uppgav sig för att vara antingen ett barn eller barnbarn som skaffat nytt telefonnummer. En bit in i konversationen skriver de att de behöver hjälp med att betala antingen räkningar eller att ”kompisen” väntar på nytt bank-id och därför behöver hjälp med pengar.
— Bedragarna spelar på känslor och relationer där den drabbade ibland inte är ensam i ett pågående bedrägeri utan en del i ett större upplägg. Detta har varit vanligt förekommande inom investeringsbedrägeri, exempelvis kopplat till kryptovaluta, där pengar skickas mellan olika personer och där man till sist riskerar att utnyttjas som målvakt. Här är det viktigt att inte låta dig luras igen. Bedragare kan höra av sig på nytt, där de erbjuder falsk hjälp med att få tillbaka förlorade pengar. Det kan ske tätt inpå det första bedrägeriet, men det kan också ske först flera år senare.
Bedrägeriproblematiken har vuxit sig till ett samhällsproblem och något som går i vågor. Claes Edberg berättar att de på sparbanken märker hur bedrägerierna ofta blossar upp i samband med utbetalning av pension och lön men även i samband med utbetalning av exempelvis elstöd och skatteåterbäring.
Om man misstänker försök till bedrägeri eller att man blivit utsatt, vad ska man göra då?
— Först och främst ska man alltid polisanmäla eftersom det är ett brott som skett. Sedan vill bankerna också få vetskap om det som inträffat, ju snabbare desto bättre. Vår procedur är att vi spärrar konton, tar bort Bank-id och är det så att vi hinner stoppa en överföring eller betalning så gör vi vad vi kan. Vi vet att det här är en fråga som kan vara kopplad till skam och andra starka känslor men det är jätteviktigt att man ändå kontaktar både polisen och banken, oavsett hur mycket pengar man blivit lurad på.
Även om bedragarnas metoder hela tiden förändras finns det hjälpmedel som gör det lättare att skydda sig. Stöldskyddsföreningens hemsida sakerhetskollen.se uppdateras löpande med varningar kring vilka metoder som är aktuella för tillfället men också vad man ska tänka på vid misstanke om bedrägeri. Även Finansinspektionen och Polisen har information kring hur man ska agera vid misstanke på bedrägeri.
Claes Edberg berättar att Leksands Sparbank nu under sommaren kommer att åka på turné i bygden med en Sparbanksbuss för att bland annat informera om problematiken kopplad till bedrägerier.
— Det är som sagt viktigt att tänka på att aldrig betala för att ta emot pengar. Man ska heller inte signera någonting på uppmaning av någon annan utan hela tiden se till att veta vad du faktiskt signerar med ditt bank-id. Bankerna ringer aldrig upp och uppmanar kunder att signera någonting. Ett annat tips är att då och då byta lösenord på sina sociala medier. Om man får ett sms från någon som utger sig vara en släkting eller bekant i behov av hjälp, ring då upp personen i fråga för att säkerställa att så verkligen är fallet, avslutar Claes Edberg.