Siljan News logo
Annons
Ottilia Adelborg blickar ut över utställningslokalen på museet. Arkivfoto: Linda Axelsson.

Ottilia sökte sin väg och hittade hem

Utställningsproducent Ingrid Zakrisson står vid en av de nya utställningsskyltarna utanför museet. Prostdammen ligger spegelblank medan hon förklarar att det här är en kulturhistorisk utställning om den första generationen kvinnor som utbildade sig till konstnärer i Sverige och den kontext de verkade i. Om hur konstnärerna Ottilia Adelborg och Hilma af Klint träffades på Konstakademien år 1882 och om hur kvinnorna var pionjärer och utmanade den rådande normen.

Tillsammans var de starka och utvecklade ett kamratskap som blev en livslång vänskap. Sommarens utställning tar fasta på deras tidiga verk, 1880-tal fram till 1900-talets början en period av lärande och sökande efter form och innehåll. Från akademitiden med kamratskap och drömmar om frihet, åren som illustratörer av andras verk och den nya tidens bildbehov av bland annat jultidningar, till att finna sin egen identitet.

1904 stod de båda vid ett vägskäl, vägar som leder mot var sitt unikt konstnärskap. Hilma af Klint riktade sitt intresse mot det andliga och viljan att skildra det osynliga. Ottilia Adelborg rotade sig i Gagnef, vilket avspeglade sig i hennes konst och författarskap.

På väggarna hänger verk av de båda konstnärerna. Vänskapen och närvaron blir extra tydlig när man ser samma motiv med både Ottilia och Hilmas uttryck. Det handlar om Hilma af Klints tidiga verk och inte att förväxla med hennes senare konstskatt av abstrakta målningar, den icke föreställande konsten.

 

Ingrid Zakrisson visar verk från konstnärernas studietid. Foton: Linda Axelsson.

Ingrid berättar hur pandemiåret har gett utställningsgruppen mer tid att forska i de båda kvinnornas liv och konstnärskap. Om hur Stockholmsfröken Ottilia satt på Skansen och målade för att sedan vid ett besök till Dalarna häpna över att det fanns på riktigt. Om hur Ottilia återkom till Dalarna och vid ett tillfälle blev bjuden till Gagnef. Ett Gagnef som hon då relaterade med fult, fattigt och efterblivet. Men, ack så fel hon visade sig ha.

Ottilia blev helt betagen av människorna, landskapet, dräkterna och kulturen. Gagnef kom att bli hennes älskade Gagnef som hon ville visa upp. Därför bjöd hon dit sin konstnärsvän och studiekamrat Hilma af Klint. År 1904 besökte Hilma af Klint Ottilia Adelborg i Gagnef. Ett möte som resulterade i flera målningar med samma motiv.

Varför ska man se den här utställning?

— För att man får en väldigt bra bild av Ottilia och så är det en spännande historia som inte varit känd tidigare, berättar Ingrid Zakrisson utställningsproducent och ordförande Ottilia Adelborgmuseet ideell förening och fortsätter

— Samtidigt inviger vi Kulturstråket – Vandra i Ottilia Adelborgs fotspår, en promenad genom Gagnefs kyrkby med tio skyltar som i bild och text berättar om Ottilia Adelborg och hennes tid i Gagnef, berättar Ingrid.

På Dalarnas museum i Falun finns utställningen i betydligt större format, där kan man följa konstnärerna i ett samtidsperspektiv. Där hänger ett 70-tal originalverk.

”Vi har det bra tillsammans och rita så att vi äro helt matta… Aldra bäst att få rita tillsammans med en god kamrat” skrev Ottilia i sin dagbok efter att vännen Hilma varit på besök.

När: Torsdag – söndag kl.12-16, 1 juli-15 augusti
Var:  Ottilia Adelborgmuseet, Kyrkbyvägen i Gagnef
Hur: Förboka hos museet, max 6 besökare åt gången (tills vidare)

Läs mer hos respektive museum: http://www.ottiliaadelborgmuseet.se och http://www.dalarnasmuseum.se