
”Underverk tar lite längre tid bara” – Möt bildetektiven Tommy Nyberg
Tommy Nyberg, välkänd i hobbybilskretsar som TESTA-besiktningsman och bilbyggare, huserar på Snöåvägen i Ludvika. Hit kommer bilar från hela världen vars historier behöver lösas för att de ska bli laglydiga på de svenska vägarna.
— Det är ett globalt företag, skrattar Tommy som själv fokuserar mer och mer på sitt arrangemang Historical Raceing Grängesberg.
Hos Tommy Nyberg och företaget Cyklon AB i Ludvika är det ingen rast och ingen ro. Trots att han passerat pensionsåldern och att kollegan Lennart Molle Eriksson faktiskt hunnit fylla 80 år, är de båda välbesökta av bilägare som vill ha sina fordon besiktigade och registrerade. Till Tommy och Molle kommer många med utmaningar utöver det vanliga, med importerade eller hemmabyggda bilar som ska anpassas till svenska regler. Allra vanligast är det med Hot Rod-bilar. Gamla bilar som byggts om med en modern insida och kraft i motorn.
Som om det inte vore nog har Tommy också satt Historical Raceing i Grängesberg på kartan. Den tredje upplagan avslutades just och efter ett riktigt lyckat evenemang med stor påtryckning från den entusiastiska publiken har han redan bestämt att den 2 augusti 2025, då är det dags igen.
— Folk tycker om det och då känns det roligt att fortsätta, säger Tommy.
Var bilintresset från början kom ifrån, det kan Tommy inte svara på. Det bara blev så. Det har funnits där sedan barnsben. Det som från början var en hobby är sedan 40 år tillbaka ett yrke. Tommy och Molle började som kollegor på brandstationen och startade då så mått verksamhet inom bilimport. Billegenden Micke Östberg vid Motorbörsgaraget ville ha hjälp att regga och tömma containers och tyckte att det var bra om Tommy och Molle kunde lösa det på lansbygden. På den vägen blev det mer och mer verksamhet som nu till största del handlar om besiktning.
— Vi har inte direkt tänkt utöka nu. Vi är ju pensionärer och importverksamheten ligger lågt nu när det inte är någon fart i kronan, säger Tommy.
I verkstaden finns en blandning av bilar. Barnbarnets EPA-traktor står bredvid en liten Fiat Jolly som länge funnits i ett skyltfönster och som nu behöver lösningar för bland annat säkerhetsbälten och stolsinfästen för att kunna köra på de svenska vägarna. Det finns en del som skiljer det svenska regelverket från exempelvis det amerikanska och även nya bilar behöver anpassas.
— Amerikanarna har röd blinkers, det får vi inte ha. Och så har de blinkers och bromsljus på samma kabel, förklarar Tommy.
Många av bilarna som kommer till Tommy på Cyklon AB är hemmabyggen.
— Någon ska se till att det är rätt gjort och där kommer jag in, säger Tommy.
Oftast går det bra. Tommy är imponerad av många byggen han får se. Men ibland är det också hans uppgift att, bokstavligt talat, dra i bromsen.
— Ibland får jag säga åt någon att åka hem och göra om. Det kan vara om till exempel bromsar eller styrningen är dåligt gjorda. Kan man inte bromsa och styra, då blir det svårt. Men oftast går det bra. Det finns många duktiga människor, säger Tommy.
Mysteriet kring en välutrustad Pick up som skadats vid en gruvolycka är nu nära sin lösning. Det handlar om att leta paragrafer får att kunna registrera den importerade bilen och det är just sådant som Tommy Nyberg gillar extra mycket – detektivarbetet.
— När någon säger att det är omöjligt, då går jag igång. Underverk tar lite längre tid bara, brukar vi säga, skrattar Tommy.
Här finns också ett gäng bärgningsbilar från USA som saknar intyg och via Tommy ska de sedan vidare ut i trafik i Vellinge, Västerås och en ska till Finland.
— Sedan får vi en hel del uppdrag från kriminalvården också. Jag behöver inte direkt annonsera. Och jag får ingen pension, säger Tommy.
— Men vad skulle jag göra då? Jag är inte programmerad för att sitta hemma och titta ut genom fönstret, fortsätter han.

Varje morgon klockan åtta är Tommy på plats i verkstaden. Kollegan Molle kommer lite senare. Alltid finns där lite smått och gott att göra och med siktet inställt på att avsluta arbetsdagen vid klockan 13 tar sig Tommy an uppdragen.
— Ibland blir det tidigare, ibland senare. Vissa dagar när det kommer in någon likasinnad, då går hela förmiddagen åt till kaffe, ler Tommy.
Många bilar har passerat under åren men någon favorit kan Tommy inte nämna.
— En riktigt fint bygd Hot Rod är en pärla i sig. Men så finns det också större, finare Amerikanare. Och ibland dycker det upp något europeiskt märke som kan vara riktigt fint också, säger Tommy.
Kanske är det dock de egna bilarna som är favoriter. I det egna garaget finns hobbybilen, en 31 racer, en Ford 34 roadster och så en Thunderbird Ford 50.
— Det går en del tid till dem också, ler Tommy och det är tydligt att bilarna står på agendan, både under ledig- och arbetstid.
Under semestern, ja då blir det kanske någon bilresa.
— Men det är dyrt att åka till USA nu. Sorgligt med kronans låga värde, suckar Tommy.
Nu väntar några månader av lugn och ro i verkstaden efter sommarrushen och innan det åter igen är dags att starta arbetet med Historical Racing Grängesberg. Som ett museum på rull är tanken och evenemanget innehåller många olika aktiviteter som förflyttar deltagarna en bra bit tillbaka i tiden. Utställningsplats och race så klart, men dessutom skomakare, frisör och en tatuerare. Tidsenlig klädsel förväntas från både förare och publik.
— Vi kör igång med anmälan runt jul. Redan i januari brukar det vara helt fullt, berättar Tommy.
Idén till evenemanget fick han innan pandemin. Då genomfördes det under två år i samarbete med den populära tidningen Gasoline. Nu finns tyvärr varken den eller ägaren Peter Larsson längre kvar och givetvis är det svårare att själv stå för marknadsföring och allt som hör till. Men vill man så kan man och det märks märks tydligt att Tommy själv ser fram emot att få delta, minst lika mycket som de tusentals åskådare som kom till årets arrangemang.