
Från Dalarna till Spanien – nu väntar resten av världen
Från första Basta i Falun till att Vogue utnämner restaurangen i Marbella till stadens bästa. Brazer Bozlak har på kort tid skapat en koncern som växer med rekordfart – helt utan investerare, lån eller leasing. Nästa stora steg blir Madrid, medan visionen sträcker sig mot London och New York. Och slutmålet är lika självklart – att bli en drivkraft inom besöksnäringen i både Sverige och världen.
Han pratar snabbt, med blicken ständigt riktad framåt. När ett mål är uppnått är nästa redan i sikte, gärna ännu större än det förra. Brazer Bozlak har byggt sitt liv kring att skapa – idéer, koncept, organisationer – och få människor att växa längs vägen.
Urban Italian Group han leder växer i snabb takt, och expansionen finansieras helt av det egna kassaflödet. Inom ett år ska organisationen rymma 1 000 medarbetare och omsättningen nå en miljard. Samtidigt står nya satsningar redo – med lanseringen av helt nya italienska koncept och spanska restauranger under två varumärken till en storsatsning i Madrid. Allt styrs av samma drivkraft: att bygga restauranger där människor vill vara och där medarbetare får chansen att utvecklas.

När han pratar om resan från Dalarna till internationella storstäder låter det självklart. Men för bara åtta år sedan fanns inget huvudkontor, inga hundratals medarbetare och inga priser på väggen. Brazer, då 28 år gammal, satsade allt på en idé – att skapa en plats där människor kunde känna sig hemma och där det italienska köket fick ett nytt uttryck. Det blev första restaurangen i Falun. Att det på så kort tid vuxit till en internationell koncern är i sig en del av berättelsen.
— Framgång kommer ifrån att man har jäklaranamma att göra de tråkiga sakerna. Femtiotalet samtal, åttio mejl. Det är inte det jag vill hålla på med varje dag. Men för att jag gör de tråkiga sakerna bra får jag göra det jag vill – öppna restauranger, säger Brazer och fortsätter på ämnet hur framgång skapas:
— Och att omge sig med människor som naturligt vill framåt i livet. När jag får den energin gör jag allt för att öppna deras väg och ge dem verktygen för att lyckas.
Människan bakom
Att driva restauranger handlar för Brazer om mer än mat och lokaler. Det handlar om mentalitet – om att våga pressa sig själv och aldrig bli bekväm.
— Vi är ödmjuka varje gång vi står inför nästa stora utmaning, men samtidigt med modet och självförtroendet att ta oss an den. Att ständigt kliva utanför vår komfortzon har skapat en häftig dynamik i gruppen, där det ständigt är en känsla av David mot Goliat, säger Brazer.
Energin är påtaglig när han berättar om sig själv och företaget. Och händerna är med och understryker orden när han pratar. Han är van att sätta mål, mäta framsteg och gå vidare. Den mentaliteten sitter djupt, formad dels av åren som fotbollsspelare. Där lärde han sig att kämpa, att aldrig ge upp och att se varje motstånd som en möjlighet att växa.
— Jag vill hellre veta vad jag kan förbättra, för beröm gör mig nästan bekväm, fortsätter Brazer.
Koncepten tar form
För Brazer har det aldrig handlat om att förvalta, utan om att utveckla. Basta är grunden, företagets bread and butter, men nya idéer ligger ständigt i pipen. Florentine etablerades i Stockholm och Marbella. Nu väntar nästa stora satsningar: de spanska restaurangerna Lola Maria och Villa Valentina, samt det nya italienska konceptet Trattoria Giorgios – alla med målet att skapa unika helhetsupplevelser.
— Det blir lite mindre skrikigt än Basta. Mer washout. Lite dovare färger för det är så Spanien är. Det blir tapas-kultur. Att dela maten, säger Brazer.
Flera varumärken – en strategi för städerna
Urban Italian Group växer inte bara genom fler restauranger, utan också genom att bygga olika varumärken. Och strategin är klar – taktiken på plats.
— Vi kommer att arbeta med olika koncept i större städer för det går inte att ha fem–sex Basta i Stockholm till exempel. Det tar bara business av varandra. Jag ser att företaget erbjuder olika unika upplevelser för flera olika generationer. Därför kommer det fler varumärken, säger han.
Trattoria Giorgios är ett av dem, och de spanska koncepten Lola Maria och Villa Valentina är andra. Och fler idéer väntar på att bli verklighet. Strategin gör det möjligt att växa i storstäder utan att förlora det som gör varje restaurang speciell.
Organisationen och människorna
Urban Italian Group är i dag ett företag med hundratals medarbetare – men i centrum finns fortfarande känslan av en kärntrupp som vuxit tillsammans. Många av dem som började när Basta öppnade i Falun och Borlänge har klättrat till ledande roller.
— Det händer något när man ger människor ansvar och visar tillit. Nu kan jag koncentrera mig på mitt jobb, säger Brazer.

Emma började som servitris och är i dag marknadsföringschef. Hennes resa är ett exempel på hur möjligheter öppnas när man får ansvar och förtroende. Kristjan började som pastakock i Borlänge och Robert som servitör i Falun. I dag, sex år senare, är Kristjan strategichef och Robert operativ chef med ansvar för hela organisationens vardag.
Att deras karriärer vuxit inom samma bolag säger mycket om ledarskapet. Här finns en kultur där människor inte bara stannar – de växer, byter roller och tar nya steg. Det är berättelser som säger lika mycket om företaget som om restaurangerna.
Ur samma tanke föddes Basta Academy.
— Vi vill ta vara på den unga talangen. Ge unga chansen att ta en viktig position. Och vi vill nyttja talang som redan finns i företaget, berättar Brazer.
Organisationen står nu inför en snabb expansion. På bara tolv månader väntas antalet anställda fördubblas från 500 till 1 000. Men filosofin ligger fast: tillväxten ska ske med människor som känner ansvar, stolthet och framtidstro. Och finansieras med eget kapital.
— Vi har aldrig tagit ut någon aktieutdelning och det är kassaflödet som finansierar tillväxten. Och lån? Nej, det har vi inte. Finansiella rådgivare menar att vi tar för mycket risk när vi lägger alla ägg i samma korg men det finns en skönhet i att göra det på vårt sätt. Vi tror hundra procent på det vi gör och då finns det ingen anledning att hålla tillbaka, säger Brazer.
Utmaningarna på vägen
Att växa snabbt är en sak. Att bygga hållbart är en annan. För Brazer är utmaningarna lika verkliga som framgångarna, och rekrytering är en stor fråga.
Sverige har svårt att locka människor som ser restaurangyrket som en karriär. Urban Italian Group rekryterar därför ofta från andra länder, samtidigt som reglerna för arbetskraftsinvandring blir allt stramare. Det nya lönegolvet innebär att arbetstagare som kommer hit måste tjäna minst 29 600 kronor i månaden. När nästa steg införs – medianlönen på drygt 37 000 kronor – blir pressen ännu större. Så att ta hand om den personal som redan finns blir ännu viktigare.
Priserna och erkännandena
Det senaste året har Brazer och medarbetarna fått en rad prestigefyllda utmärkelser. Basta utsågs först till Årets bästa restaurangkoncept i Sverige 2025 och vann sedan även den nordiska upplagan. När modetidningen Vogue utsåg Florentine till Marbellas bästa restaurang blev det samtidigt tydligt att koncernen tagit steget in i en ny liga – mitt bland några av världens mest etablerade namn.
— I Marbella finns flera av världens mest exklusiva restaurangmärken. Den absoluta eliten. Lyckas man där så kan man lyckas på riktigt, säger Brazer.

Trots framgångarna ser han gärna att företaget fortsätter bära känslan av att vara utmanaren. I Sverige har Urban Italian Group blivit en tung aktör. Men internationellt har man fortfarande rollen som den mindre, snabbfotade spelaren.
— I Sverige är vi på väg att bli Goliat nu. Men i världen är vi David. Och det är där vi trivs bäst, säger Brazer.
Visionen framåt
Madrid blir nästa stora steg. Där öppnas en takterrass med 300 sittplatser, ett projekt som markerar allvaret i Urban Italian Groups internationella expansion. Tillsammans med restaurangen i Marbella innebär det över 150 anställda bara i Spanien.
— Under närmaste fjorton månaderna kommer vi att ha öppnat tio restauranger till. Och därefter siktar vi på fem nya restauranger per år så länge det är kul, säger han.
Visionerna sträcker sig långt bortom Europa. London, New York och Dubai finns på kartan – mål han talar om med samma självklarhet som nästa etablering i Sverige. Han beskriver det som att kartan breddas, men målsättningen är densamma: att skapa platser där människor vill vara. Skillnaden är bara att miljön skiftar – från svenska stadskärnor till Londons kvarter, myllret på Manhattan eller den futuristiska skylinen i Dubai.
— Det är helt annorlunda idag. För sex–sju år sedan fick vi jaga på fastighetsägare. Nu är vi en av Skandinaviens mest eftertraktade restauranggrupper, säger Brazer och fortsätter:
— Då har vi lyckats bygga upp en otroligt stabil organisation. Vi investerar i intressanta varumärken där vi inte bara är en partner i styrelserummet. Vi är en drivkraft inom besöksnäringen i både Sverige och utomlands. Och så har Florentine blivit känt i världen, säger Brazer om var Urban Italian Group befinner sig om tio år.
Det är visioner som kan låta storslagna. Men med tanke på resan från en källarlokal i Falun till att Vogue utser Florentine till Marbellas bästa restaurang är det svårt att avfärda dem. För Brazer handlar det aldrig om att förvalta – utan om att skapa nytt, och om att ge människor chansen att växa på vägen