Siljan News logo
Annons

Dalarna är alltid hemma för syskonen Lyko

Annons

Det som började med en liten frisörsalong i västra Dalarna har på kort tid växt till ett ledande varumärke i Europa. Skönhetsföretaget Lykos expansion är en framgångssaga, där familjen och det som kallas för ”Vansbroandan” har haft stor betydelse.

Det numera börsnoterade Lyko startade en gång i tiden i Dala-Järna. I Stefan och Rita Lykos salong Hår &Skägg, med två frisörstolar, fick många ortsbor sina nya frisyrer. Det var pappa Frans Lyko som startade salongen. Han kom till Sverige och Dala-Järna vid krigsslutet 1945 efter att ha överlevt flera år i koncentrationsläger.

Stefan var pigg på nytänkande och provade att sälja hårprodukter i en liten webbshop. Beställningarna packades mellan klippningarna. En bra dag omsattes runt 10 000 kronor.

När sonen Rickard avslutade sina studier var planen att han skulle ge sig ut och söka jobb, men finanskrisen 2008 gjorde arbetsmarknaden svår och han vände hem för att hjälpa till i familjeföretaget i stället. Hår & Skägg HB bytte också namn och blev Lyko Hair AB. Rickard startade resan som skulle komma att leda till framgångar långt bortom de flestas fantasi.

— Jag ville ut i världen och egentligen inte tillbaka. Jag bestämde mig redan från början att om skulle jag satsa på familjeföretaget så skulle det bli ett jättebolag, berättar han.

Lillasyster Erika var inte sen att hoppa på.

— Rickard hade börjat se potentialen i webbshopen. Vi tänkte, nu gör vi det här tillsammans i familjen. Vi behövde gå in med kapital som vi inte hade och tog lån privat. Det är klart att det blev lite kortslutning i huvudet när Rickard föreslog att jag skulle belåna min lägenhet, berättar Erika.

Ända sedan starten har hon haft en betydande roll med både frisörkompetens, produktansvar och inte minst som investerare och möjliggörare.

Annons
Lyko Flagshipstore i Helsingfors.

Från frisörsalong till börsbolag

2009 anställdes den första personen och 2014 gick man samman med skönhetskedjan Bellbox, vilket betydde 30 fysiska butiker i Sverige och Norge. Redan 2017 klev företaget in på börsen och har prisats som bästa arbetsplats. Rickard fick utmärkelsen Årets digitala ledare. Omsättningen har idag passerat flera miljarder och målsättningarna är långt större.

Kanske var det när flaggskeppsbutikerna, Beauty Playgrounds, började öppnade som Lyko på riktigt befäste sin plats på skönhetsmarknaden. Kön med hängivna kunder ringlade kilometerlång och mediebevakningen var enorm när dörrarna slogs upp till den nya butiken på Drottninggatan i Stockholm i fjol. Liknande butiker finns även i Norge och Finland.

— När jag var liten var det största på året när jag och mamma tog Masexpressen till Stockholm för att gå i butiker. Nu har jag själv en butik här och det känns verkligen stort, säger Erika.

— Det är viktigt att stanna upp och ta in det.

Steg för steg lägger Lyko Europa för sina fötter, men grunden finns fortfarande kvar där allt startade. I Vansbro finns en del av huvudkontoret för den stora koncernen liksom ett stort lager. Det har just fått en tillbyggnad och tack vare stora investeringar i automatiska packanordningar kan 100 000 beställningar per dygn hanteras. Under de närmaste åren förväntas hundratals nya medarbetare anställas, vilken välkomnas av många inom kommunen.

— Jag är så glad att vi har bolaget kvar där vi började. Vansbro kommer alltid att finnas kvar för oss och jag är så tacksam för barndomen där. Genom företaget kan vi nu ge något tillbaka. Här känner vi alla, man hälsar på alla. Det är det jag älskar med Vansbro, att man säger hej, säger Erika.

Annons
Lyko har hela tiden fortsatt investera på hemmaplan i Vansbro. Här tas spadtag för ännu en utbyggnad av huvudlagret.

Vansbroandan en nyckel till framgång

Kanske är det så att det är just den så kallade ”Vansbroandan”, där man tror på varandra, stöttar idéer och hjälps åt framåt, som varit nyckeln även för familjen Lyko. Idag rapporteras kontinuerligt om stora investeringar och nyetableringar. Men det var i starten i Vansbro, alldeles i början av resan, som de modigaste besluten togs.

— Det kändes självklart, vi förstod nog aldrig riktigt vad vi gjorde. Det är lätt att säga i efterhand att det inte var läskigt. Tänk om det hade gått åt skogen och vi hade blivit betalningsskyldiga allihopa! Bolaget är stort nu, men det största vi gjort, det gjorde vi nog där i början, säger Erika Lyko.

Samarbetet inom familjen har varit avgörande.

— Genom hela vår uppväxt har vi gjort allt som familj. När Rickard trodde så hårt på det här så var det klart att vi också ville satsa, säger hon.

Lykofamiljen växer. Både genom Erikas och Rickards barn liksom alla medarbetare. Flaggor hissas för alla som jobbat i 10 år och flera som varit med från början har gjort intern karriär från lagerarbete till chefspositioner. Mamma Rita har en egen flagga. Hon gick bort för några år sedan men är högst närvarande i företagets hjärta. Erika beskriver det som att hennes värderingar lade grunden för hur man ska vara som medmänniska på Lyko.

— Även om vi inte vet vad alla medarbetare heter längre så vill behålla den familjära känslan. Det tycker jag att vi har lyckats med. Vi har jobbat mycket med kulturen, det är otroligt viktigt. Det finns inget som gör mig så stolt som när någon berättar att det känns bra att vara här hos oss på Lyko, säger Erika.