
”Nu ska dalfôlk i exil masa sig hem”
Under flera års tid har kommunerna inom Falun Borlänge-regionen planerat en kampanj. Nu ska dalfôlk i exil masa sig hem. Långt fram i självaste kampanjledet står kommunikationsstrategen Olle Hägg och rättar till glasögonen. Budskapet är enkelt: Att locka potentiella hemvändare till att ta sitt livs klokaste beslut, nämligen att flytta hem till Dalarna och detta genom en reklamfilm med dalfolk i Stockholms tunnelbana.

När det snackas tåg och dräkt lystrar Kulltågsgeneralerna, Rosa Flank och Bittis Staffsudd. I sin trupp denna gång radar man upp dräktprakt ifrån Nås, Mockfjärd, Dala-Floda, Åhl, Leksand, Bodarna och dalfôlk därtill.
I tisdags kväll var det ingen Einar Sandin som matade hästen hemma på gården. Nej, han och fiolen drog till huvudstaden för att spela in reklamfilm tillsammans med Byns Mats, Johan Eriksson, Lars Joons, Einar Sandin, Gunilla Tegen, Peter Ingrids, Magdalena Alriksson Bergvall och Bittis Staffsudd. Nu ska här åkas blå linje mellan Västra Skogen och Stadshagen om och om igen. Regissören och fotografen Johan Bodin från Ludvika var tydlig: Ni ska komma ut ur sista vagnen, fulla med glädje och energi.
— Byns Mats, du ska gå i spetsen och ingen får titta in i kameran!

Vad hoppas ni på med reklamfilmen?
— Vi hoppas såklart främst på att filmen ska hjälpa oss till vårt huvudsakliga mål: att locka potentiella hemvändare till att ta sitt livs klokaste beslut, nämligen att flytta hem till Dalarna. Kampanjen syftar också till att lyfta upp Dalarna som den levande, växande och kreativa framtidsregionen det faktiskt är, berättar producent och kampanjansvarig Olle Hägg.
Är du mas, Olle?
— 100 procent mas! Född och uppvuxen i Borlänge. Efter studierna flyttade jag till Stockholm för jobb, men insåg ganska snabbt hur mycket jag saknade Dalarna. Jag och min sambo och vår son flyttade tillbaka för lite drygt 2 år sedan och har inte ångrat oss en sekund, säger herr Hägg.

Väl på plats med kameror, lampor, instrument och knätofsar dyker ståuppkomikern Daniel Sanchez upp. Han ska spela Pelle i reklamen. En MasPelle som det färgglada dalfolket nu ska locka hem till Dalom igen. Sanchez får en blomsterkrans i håret av regiassistenten Louise Norström. Men var i Dalarna kommer han ifrån egentligen undrar statisterna? Rinkeby blev svaret under skratt.
Var det svårt att få tag i statister? Varför inte plocka folk från Stockholm utan istället göra en blixtimport från Dalom?
— Att få tag i statister är generellt sett aldrig svårt. Men att få tag på rätt statister kan vara lite av en utmaning. I det här fallet var det självklart att vi skulle ha ett gäng äkta kullor och masar med oss. Mer rätt kunde det inte ha blivit! Kulltåget ska ha en stor eloge för att de ville ställa upp!
Vad är det knasigaste med det här projektet?
— Det knasigaste med projektet är att vi ens genomför det! Det är fantastiskt roligt, krävande och kreativt, skrattar Olle Hägg.
Under fjärde tagningen blev tre fiolspelare kvar i tågvagnen och med nöd och näppe lyckades de trycka sig ut genom dörrarna med instrumenten i behåll. Efter det var det flera av statisterna som lade extra mycket vikt vid att minnas vilken station de befann sig på. Stadshagen! Det lär vi köm ihåg nu! Dräkter rättades till, kjolsäckar placerade i rätt position, men hur stora färgglada hängande bollar har man egentligen på Mockfjärdsdräkten jämfört med Leksandsdräkten. Om detta diskuteras det i Stockholms undre värld när ett annat viktigt spörsmål dök upp. Ska bandet runt halsen som hör till Dala-Floda mansdräkten vara innanför västen eller? Matteses Johan Eriksson frågar direktören för Kulltåget Staffsuddarn.
— Bittis ska je häng ut an?
— Ja, häng ut an vetja!