Siljan News logo
Annons
Etapp 1 mellan Borlänge och norra Amsberg som redan står klar. Bild Trafikverket.

Mitträcke gång- och cykelväg blir verklighet

Sträckan Borlänge-Djurås är en av de mest trafikerade i Dalarna, men samtidigt väldigt olycksdrabbad. Årsmedeldygnstrafiken handlar enligt statistik från Trafikverket om cirka 10 700 fordon varav ungefär 1200 är tung trafik. Därför bygger man nu om hela sträckan till en mötesseparerad väg med mitträcke och gång- och cykelväg där parallell väg saknas.

Men nu pausas etapp 2 för vidare utredning. Anledningen är att projektets senaste prognos visar en kostnadsökning på cirka 36 procent för samtliga tre etapper i projektet på E16/väg 70 mellan Borlänge och Djurås. Den beräknade totalkostnaden uppgår nu till 1 147 miljoner kronor, jämfört med de 845 miljoner kronor som finns angivet som budget i den nationella infrastrukturplanen.

Samtliga etapper har fått högre kostnader. Den största ökningen gäller etapp 2 mellan norra Amsberg och Sifferbo, där det främst är åtgärder för en skyddad art som medfört omfattande förändringar. Vilken art det handlar om vill man inte säga utan hänvisar till sekretess.

— Arten skyddas hos myndighet enligt 20 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen eftersom uppgifterna innehåller information om skyddade djur eller växtarter vars röjande kan motverka ett livskraftigt bevarande av arten, säger Ivan Andic, enhetschef på Trafikverket mellersta regionen.

Annons
Nuvarande vägavsnitt etapp 2 mellan norra Amsberg och Sifferbo. Foto Trafikverket.

Arbetet med vägplanen för etapp 2 pausas nu på grund av det. Och en utredning kommer att startas omgående, vilket beräknas vara klar våren 2026. Trafikverket kommer i den att utreda vilka åtgärder som är möjliga att genomföra utifrån de medel som finns i den nationella infrastrukturplanen. Bland annat kommer man att utreda om det är möjligt att utgå ifrån den befintliga vägsträckan. Utredningen beräknas vara klar våren 2026.

— Den mest påtagliga konsekvensen av fyndet av den skyddade arten är att vi behöver sänka vägen över en stor del av etappen. Detta medför en större masshantering för hela etapp 2, ändring av en bro från att gå under E16 till att gå över E16 samt förändring av vissa anläggningsdetaljer som till exempel räcken, säger Ivan Andic.

Annons
Nuvarande vägavsnitt etapp 3 mellan Sifferbo och Djurås. Foto Trafikverket.

Däremot fortsätter planen med etapp 3 som avser sträckan Sifferbo och Djurås. Där håller man nu på med upphandling av entreprenör och förfrågningsunderlaget har gått ut, med en anbudstid som pågår fram till april 2026. Byggstarten är försiktigt satt till starta någon gång under senare halvan av 2026.

Redan i september 2024 fastställdes trafikplanen för etapp 3, men den överklagades. Men tidigare i år beslutade regeringen att avslå överklagandet och nu har vägplanen vunnit laga kraft.