
Katalogdödens vinnare finns i Djurås
I det gamla gula stationshuset i Djurås håller Unitedprofile till. Utan skylt på fasaden verkar företaget lite i det dolda i sin hembygd, men inom profilbranchen ligger de i framkant. Kanske har ni sett deras reklamskylt vid Gagnefs golfbana och funderat på vad de gör. Jo, företaget har byggt en framgångsrik e-handelsplattform som är nischad på profilmaterial, kontor och yrkeskläder. Lite förenklat, alla typer av produkter man vill sätta sin logga på. Förra året ökade de stort i både omsättning samt personalstyrka. Sex anställda blev tio och idag omsätter de femton miljoner kronor om året.

Affärsidén föddes när Alexander arbetade för sin pappa Magnus på företaget Macma i Djurås. Macma var ett grossistföretag av profilreklam. Under tiden Alexander byggde Macmas nya hemsida föddes idén om att samla leverantörer på en och samma plattform. Detta var för drygt tio år sedan, då säljare fortfarande åkte land och rike runt med en hel hög med kataloger, för att visa på olika typer av profilprodukter.
Alexander Giers, Magnus Giers och Magnus Lindblad som är grundare siade att katalogdöden skulle bana väg för den digitala plattformen och hade rätt.
– När väl katalogproduktionen minskade så fanns vår plattform där, vi var först och har egentligen ingen konkurrens. Katalogerna är idag nästan obefintliga. Utan oss skulle återförsäljare och leverantörer behöva lägga ner oerhört mycket tid för att hantera sortimentet för produkterna, berättar Alexander.
Nu har företaget knutit till sig över hundra leverantörer och på plattformen kan man hitta över trehundratusen produkter.
– Vi ligger tio år före vår tid i idébanken och ser en enorm utvecklingspotential av företaget. I framtiden vill vi tillhandahålla en helhetslösning inte bara för Sverige och Norge utan även ute i Europa, berättar Alexander.
Alexander Giers och kommunikationsansvarige Jesper Löfgren visar runt i byggnaden. Precis innanför ytterdörren har vi vårt yogarum visar de.

Ni har alltså ett yogarum?
– Ja, vi har en yogainstruktör som kommer hit en gång i veckan under arbetstid och har ett pass med alla i personalen, berättar Alexander. Han fortsätter in mot konferensrummet och på vägen passerar han den gamla tågbiljettluckan, där står tiden stilla i en värld av digitaliserade tjänster. De små träskålar som sköts fram och tillbaka mellan forna tågresenärer minner om en svunnen tid.
Med en målsättning av att arbetsplatsen ska trivsam och att man vill behålla all sin personal så erbjuds även de anställda något som långt ifrån alla arbetsplatser erbjuder. Gratis kontorsanpassad massage varje vecka, massören har ett eget rum där massagebänken alltid står redo. Och så var det det här med golfen. När företaget startade så spelade alla anställda golf, därför var steget lätt att lägga in en 9-hålsrunda varje onsdag förmiddag. Förra året gjorde man flera nyanställningar, vilket ger golfsimulator-rummet en given plats.

Spelar du golf?
– Nej, men jag får väl lära mig, skrattar den nyanställde Dala-Flodabon Viktor Gröning. Han är nyutexaminerad systemutvecklare och hade räknat med att få pendla till Borlänge för att arbeta, så att bara behöva åka till Djurås är rena drömmen intygar han.
Viktor sitter i det öppna kontorslandskapet en våning upp. Idag är de sex på plats på kontoret i Djurås, de andra arbetar hemifrån och två säljare utgår från Enköping.
– Vi har samlat marknadens bästa leverantörer och varumärken i en och samma lösning. Det gör att vi kan erbjuda ett enormt utbud av produkter. Säkert, snabbt, bekvämt och dessutom enkelt, berättar Jesper Löfgren.
Varför gör ni inte reklam?
– Vi behöver helt enkelt inte göra reklam annat än om vi ska rekrytera fler kompetenta system- eller webbutvecklare, vilket i och för sig alltid är aktuellt, skrattar Alexander och avslutar
– Att promota Gagnef är en självklarhet! Med korta pendlingstider försöker vi locka till oss kompetent från personal från Gagnefbygden samt från storstäderna.