Siljan News logo
Annons
Linda Bäckman i Haglunds mode som sedan i våren 2021 har en egen webbshop. Arkivfoto: Sofia Jemthans.

”Vi måste ställa om, modernisera och följa utvecklingen”

Sedan 1939 har Haglunds mode sålt damkläder i Mora. Precis som många andra butiker har man haft ett tufft pandemiår men det hindrar inte Linda Bäckman, som är tredje generationen som driver butiken, att satsa.

— Vi digitaliserar oss och startar webbshop, säger hon.

Haglunds mode startades av Helge Haglund 1939 och efter att i över 80 år ha sålt damkläder räknas butiken till en av de äldsta, och mest anrika, i Mora.

— Så småningom tog min mormor Anna-Lisa Tjärnberg över butiken efter Helge och efter det min mamma Ulla Bäckman och moster Monica Loning. 2010 jag tog över som tredje generationen som driver Haglunds.

— Jag har en lång bakgrund inom branschen och bodde bland annat tio år i Stockholm där jag arbetade inom detaljhandeln. Jag har också läst entreprenörskap på högskolan. När det var ett generationsskifte på gång i butiken bestämde jag mig för att flytta hem till Mora och bli egenföretagare, säger Linda Bäckman.

Annons
Veronica Lindberg, Linda Bäckman och Annika Hansson-Talu arbetar i butiken.

Under de elva år som Linda drivit butiken har hon, utöver att sälja damkläder, anordnat en rad event med kända föreläsare för att inspirera kvinnor i Mora med omnejd.

– Mina event har varit min affärsidé för ”nya” Haglunds. Jag känner att självkänsla och hur man mår inombords är väldigt viktigt och att det också hänger ihop med kläder och stil. Under åren har jag bjudit in olika inspirerande föreläsare som varit väldigt uppskattade.

Precis som många andra så har Linda och Haglunds ett utmanande år i bagaget med anledning av pågående pandemi.

— Det har varit en utmaning från dag ett, framförallt för att man inte planera och göra det man vill för att verksamheten ska fungera. Vi har försökt att anpassa oss och följa utvecklingen för att det ska bli så bra som möjligt. Det har varit en bergochdalbana.

Butiken har en trogen kundkrets, både i närområdet och genom kunder som årligen besöker Mora och då passar på att handla.

— Vårt mål under pandemin har varit att fortsätta serva våra kunder på bästa sätt. En del av dem är i riskgrupp och då har vi bland annat erbjudit personlig shopping i butiken innan vi öppnar. Vi har också ett maxantal som får vistas i butiken samtidigt.

Annons

— Nu känner vi att det är dags att ta nästa steg så vi digitaliserar oss och startar webbshop för att kunna möta våra kunder. Vi vet att det är många som inte fysiskt kan besöka oss och då kan vi hjälpa dem genom webbshoppen. Vi måste ställa om, modernisera oss och följa utvecklingen.

Webbshoppen öppnar idag, måndag.

— Det känns som bra tajming att göra det nu. En webbshop är idag ett bra skyltfönster för den fysiska butiken, det är ett bra komplement och vi kommer precis som vanligt att ha samma goda service i butiken.

För Linda och hennes medarbetare innebär webbshoppen att de får lära sig något nytt.

— Det är något helt nytt för oss och mycket att lära sig men det känns verkligen jätteroligt. Det är samma jobb för oss som för en stor butik men som tur är har våra leverantörer bra material i form av bilder som vi kan använda, som underlättar arbetet med webbshoppen.

Att välja att handla i webbshopen är också ett sätt att handla lokalt, poängterar Linda.

— Det är viktigt att man tänker på var man handlar och framförallt att man väljer svenska butiker så att svensk handel gynnas. Det kanske inte alla tänker på men väljer man en lokal webbutik så stannar skattepengarna i kommunen.