Siljan News logo
Annons
Paul Eriksson är en av ägarna i Next Green.

Moraföretaget Next Green laddar upp framtidens fordon

Det rullar redan en hel del elbilar på landets vägar och fler ska det bli. 2030 spås 2,5 miljoner personbilar i Sverige vara just elbilar. De behöver laddstationer för att fungera och en av få återförsäljare i Sverige är Moraföretaget Next Green.

Ägartrion bakom Next Green; Paul Eriksson, Håkan Sundkvist och Mica Hohental är alla Morabaserade entreprenörer som följts åt under flera årtionden. Förutom att arbeta tillsammans har de även träffats privat och spånat idéer.

— Egentligen började det med att jag lyssnade på en podd sommaren 2016 med miljöexperten Johan Rockström och förstod hur illa ställt det är med jordklotet. Det var en miljöklimatnerv som slog an och vi började fundera på hur vi skulle kunna bidra, genom hållbar teknik, och om skulle kunna hitta en affär i det.

— När tre kreativa vildhjärnor börjar jobba går det fort. På tre månader hade vi format det lösa och den 1 april 2017 registrerade vi Next Green, säger Paul Eriksson.

Annons

 Det gemensamma intresset för bilar och teknik gjorde att trion intresserade sig för elbilar och mer specifikt för hur dessa laddas upp.

— 2030 säger experterna att 2,5 miljoner av alla personbilar i Sverige kommer att vara elbilar.  Vid årsskiftet fanns det cirka 180 000 elbilar i landet och det beräknas öka med mellan 65 000 och 70 000 per år.

— På nio år ska vi alltså ställa om och många kommer att behöva en laddstation. I hemmet, på sin arbetsplats och på publika ställen – för att kunna ladda sin bil.

Next Green är en av få återförsäljare av laddstationer till elbilar i Sverige.

— Man kan dela in laddbranschen i fyra olika områden. Det är hemmaladdning, flerbostadshus och personalparkeringar, olika destinationer som hotell och restauranger och snabbladdare på strategiska platser. Vi har valt att fokusera på område två och tre.

Det är alltså parkeringsområden där flera elbilar laddas samtidigt som är Moraföretagets nisch.

— Vi levererar ett intelligent laddsystem med laddboxar som kommunicerar med varandra. Det systemet kan fördela strömmen från en relativt liten strömkälla och ladda många bilar samtidigt.

— Laddsystemet har smarta betalfunktioner som håller reda på hur mycket varje bil laddat och vi hjälper till att ställa in det precis som våra kunder vill ha det.

Next Green har medvetet valt att samarbeta med elinstallatörer, som är de som monterar laddstationerna. Genom det samarbetet har ett nytt affärsområde utkristalliserat sig i form av smarta tillbehör till laddstationerna.

— Vårt fokus ligger på att samarbeta med de som är duktiga på att montera laddstationerna, det vill säga elektrikerkedjorna. Genom dem har vi upptäckt att det finns en marknad för smarta monteringstillbehör som fundament, fästen och kabelhållare.

Paul Eriksson med ett av Next Greens smarta tillbehör.

— Även när det gäller tillbehör har vi ett grönare tänk och försöker leva som vi lär. Vi har fundament som är tillverkade i återvunnen plast och som har 60 gånger mindre koldioxidpåverkan än ett fundament i betong. Vi tänker också på att förpacka alla våra produkter i miljövänliga material.

Som många andra företag har Next Green påverkats av pandemin.

— Vi har varit bortskämda med ett högt tryck men i mitten av mars förra året tvärdog det och var så fram till efter sommarsemestern. Nu är det full fart igen, säger Paul Eriksson.

Annons