Siljan News logo
Annons
Foto: FM Mattsson Mora Group.

”Många har valt att renovera badrum och kök i år”

Det fortsätter att gå bra för FM Mattsson Mora Group. Delårsrapporten för fjärde kvartalet visar att omsättningen ökat med 15,3 procent, i jämförelse med samma period förra året. För hela året blev ökningen ännu högre, 17 procent.

Vd och koncernchef Fredrik Skarp kan sammanfatta ytterligare ett bra kvartal för Moraföretaget, det starkaste någonsin. Försäljningen ökade med 15,3 procent och uppgick till totalt 396 miljoner kronor. Totalt uppgick omsättningen till 1 536 miljoner kronor förra året vilket är en ökning med 17 procent i jämförelse med samma period förra året.

Enligt Skarp har byggbranschen, det vill säga koncernens huvudsakliga kunder, varit stabil under förra året – trots rådande pandemi.

— En av anledningarna till det fina resultatet är effekten av att många valt att lägga sina pengar på att renovera badrum och kök, istället för utlandsresor. Vi har under året tagit marknadsandelar och även haft en fin tillväxt internationellt och utanför Norden.

Annons
Fredrik Skarp.

I koncernen ryms förutom FM Mattsson och Mora Armatur även varumärkena Damixa och Hotbath. Nyligen förvärvade man även Aqualla Brassware Limited, en starkt växande leverantör av badrumsprodukter i Storbritannien och Irland.

— Vi har haft väldigt hög efterfrågan på färgade och mattsvarta produkter, som varit hett i Europa, och där har vi lyckats pricka in serier från både Damixa och Hothbath.

— I slutet av förra året släppte vi också Mora Inxx som är en ny designserie i färg som vi saknat i vårt sortiment. Den tror vi också mycket på inför 2021.

Även försäljningen av FM Mattsson Mora Groups beröringsfria produkter ökade under förra året.

— Våra beröringsfria kranar fick verkligen ett genombrott 2020 och inte bara i offentliga miljöer utan även på privatmarknaden vilket känns väldigt kul. De är dels bra ur ett handhygieniskt perspektiv men också för att de spar mycket vatten.

Det positiva resultatet för 2020 firades internt.

— Det är så klart positivt för alla när företaget går bra. Vi försökte, trots coronatider, att fira genom att ge alla anställda en goodiebag med lokala produkter. Vi hade så klart velat ha en gemensam sammankomst men det tillåter inte situationen utan det får vi ta längre fram, säger Fredrik Skarp.

Annons