Siljan News logo
Annons
Leksands Sparbank i Rättvik och bankens vd Bo Liljegren.

Högst poäng för Leksands Sparbank

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex en stor undersökning där drygt 8000 bankkunder får svara på frågor och sätta betyg på sin bank. I Dalarna hamnar Leksands Sparbank i topp bland privatkunder med Länsförsäkringar bank på andra plats.

Även bland företagskunderna är Leksands Sparbank mest populär följt av de andra sparbankerna.

”Inget företag är det andra likt och för att kunna hjälpa företag på bästa sätt krävs ofta anpassade lösningar. Kunden vill träffa en engagerad rådgivare som känner den lokala marknaden”, säger Leksands Sparbanks vd, Bo Liljegren i ett pressmeddelande.

Leksands Sparbanks vd menar också att närheten till kunden innebär att banken bidrar till att utveckla bygdens näringsliv.

”Fyra av fem jobb skapas idag i små och mellanstora företag och det är ett problem när beslut rörande företag på mindre orter fattas i en stad långt bort. Vi tror att närhet till den lokala marknaden är den stora anledningen till att vi och andra sparbanker har Sveriges nöjdaste bankkunder.”

Annons

Närheten till kunden eller relationen är också något som Svenskt Kvalitetsindex lyfter fram som en framgångsfaktor i undersökningen.

”En god digital relation behöver också vara personlig och nära. De aktörer som lyckas kombinera det digitala med det personliga belönas med nöjdare kunder”, skriver Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex om undersökningen.

Bankernas digitala tjänster har blivit populärare sedan förra undersökningen, men kunderna vill även ha möjlighet till fysiska möten. I undersökningen säger nära 7 av 10 att de vill kunna träffa en banktjänsteman i samband med att de tecknar bolån till exempel.

När resultaten för hela Sverige räknas samman hamnar Länsförsäkringar bank i topp bland privatkunder medan Sparbankerna får högst betyg av företagskunderna.

Resultat för Dalarna i Svensk Kvalitetsindex undersökning:

Privat
Leksands Sparbank: 79,1
Länsförsäkringar Bank: 76,1
Handelsbanken: 72,3
Sparbankerna som grupp: 72,2
SEB: 65,7
Swedbank: 59,5
Nordea: 58,5

Företag
Leksands Sparbank: 81,8
Sparbankerna som grupp: 73,2
Länsförsäkringar Bank: 72,8
Handelsbanken: 67,7
SEB: 61,9
Nordea: 58,7
Swedbank: 56,6

Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, skriver Svenskt Kvalitetsindex om sin undersökning.