Siljan News logo
Annons
Terminalen i Malungsfors har fått ett mångmiljonstad. Foto: Berit Djuse

”Det var ingen som trodde på oss i början”

Det är drygt ett år sedan som virkesterminalen i Malungsfors återinvigdes. Under året som gått har många och långa godståg fyllda med olika träprodukter rullat på Västerdalsbanan. Nu planeras en utbyggnad av terminalen och en högre hastighet står högt upp på önskelistan.

— Det känns riktigt bra, det var ingen som trodde på oss i början, säger Olle Larsson, ordförande i Västerdala terminal och järnvägsspår AB.

Nu planerar bolaget att bygga en containerterminal på virkesterminalen. Det för att kunna transportera sågade trävaror från Fiskarheden trävaru AB. I nuläget finn inga sådana möjligheter.

— Vi håller på att utreda om vi ska ha containerhantering på virkesterminalen. Vi har sökt bidrag i Klimatklivet, säger Olle Larsson.

Olle Larsson är nöjd med utvecklingen av virkesterminalen i Malungsfors. Foto: Berit Djuse

Klimatklivet är ett stöd från Naturvårdsverket till lokala och regionala investeringar som minskar utsläppen från koldioxid och gaser som påverkar klimatet. När banan Rågsveden – Malungsfors rustades upp var Klimatklivet en av flera parter som var med och finansierade upprustningen.

— Vi hoppas kunna köra igång i sommar, säger Olle Larsson.

Tanken är att containertågen kommer att gå till Göteborgs hamn för vidare transport till Japan och flera andra länder i Asien samt till Sudan i Afrika. Det blir en investering på 18 miljoner kronor. Ett nytt spår kommer att behöva göras, liksom stora asfalterade ytor. För att allt ska bli verklighet behövs ett lager, truckar och en så kallad load plate som trycker in virket i containern. Då blir den fullastad på några minuter.

Det går två till tre tåg i veckan med cirka 30 vagnar i varje, antalet vagnar per tågsätt har ökat med runt sex vagnar åt gången. Helst hade man velat ha fulla tågsätt på 34 vagnar men det är brist på vagnar.

Det som fraktas från Malungsfors är grot och bränsleflis till Stockholm och cellulosaflis till Gävle. Fiskarheden trävaru AB och Mellanskog är de som brukar terminalen mest, fler aktörer är på gång. Förra året lät Lima besparingsskog frakta massaved till Vallvik. Det fraktas även timmer till Malungsfors som körs till sågverket i Fiskarheden.

Annons
Cellulosaflis på väg till Gävle. Foto: Berit Djuse

— Vi har en förhoppning om att frakta betydligt mer härifrån, fyra till fem tågsätt i veckan.  Det finns ett intresse från andra företag som vill etablera sig i trakten för att det finns en bra logistik hit.

En annan nyhet är att Mellanskog planerar att flisa bränsleveden på terminalen. För knappt två veckor sedan gjordes ett prov.

— Vi har fått bullernivåer som vi ska hållas oss till, vi höll oss under dom gränsvärderna, det var positivt.

En stor nackdel är den låga hastigheten, det får inte gå fortare än 40 kilometer i timmen till Rågsveden.

— Innan man renoverade banan fick man köra i 70 km/h efteråt blev det 40, säger Olle Larsson.

Han tycker det är märkligt att hastigheten sänktes trots att banan blev som ny.

— Det kostar ju mer att köra sakta, det tar längre tid, säger Olle Larsson.

Kommunalrådet Hans Unander, som också är ledamot i styrelsen för Västerdala terminal och järnvägsspår AB, för en ständig dialog med Trafikverket angående hastigheten.

— Vi håller ständigt på att föra en diskussion att man måste ha 70 som högsta hastighet.

Långsiktigt behöver det bli en högre hastighet för persontrafik. Nu, när man sänkt till 80 på E16, skulle en järnväg med en hastighet på 90-100 kilometer i timmen vara ett väldigt bra alternativ till bilen.