Siljan News logo
Annons
Sebastian Larsson, kommunstyrelsens ordförande och gruppledare för Moderaterna i Leksand

Trafikverket måste agera – leksingarnas trafiksäkerhet kan inte vänta längre

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss?

Mejla till redaktionen@siljannews.se.


På onsdagsmorgonen vaknade många leksingar till en notis från SOS Alarm: en trafikolycka hade inträffat vid den norra infarten från riksväg 70 till Leksand.

Med de orden inledde jag den debattartikel jag just hade skrivit färdigt strax före lunch på fredagen – då kom en ny notis från SOS Alarm: ”En trafikolycka med flera fordon befaras ha inträffat i ditt närområde.” Mycket riktigt hade ännu en olycka inträffat, den här gången en lastbil och en personbil som kolliderade.

Två olyckor inom loppet av tre dagar vittnar om den ohållbara trafiksituationen vid riksväg 70:s infarter i Leksands kommun. Tyvärr är det långt ifrån första gången – och fler kommer att inträffa så länge Trafikverket inte vidtar åtgärder.

Leksands kommun har i minst ett decennium, med alla till buds stående medel, försökt få Trafikverket att ta sitt ansvar för att göra korsningarna trafiksäkra och ändamålsenliga. Vi har länge argumenterat för cirkulationsplatser (rondeller) som den logiska lösningen, dels eftersom det är en åtgärd som prövats tidigare med goda resultat, dels eftersom det är den vedertagna lösningen längs riksväg 70 i övrigt.

Annons

Trots detta har gensvaret de senaste tio åren varit närmast obefintligt, samtidigt som ytterligare cirkulationsplatser byggts bland annat i Gagnef. I Borlänge, där Trafikverket har sitt huvudkontor, passerar man ett tiotal cirkulationsplatser längs riksväg 70.

Under åren har Leksands kommun på egen bekostnad vidtagit åtgärder för att höja trafiksäkerheten. Nyligen har vi anlagt en breddad påfart i höjd med Sibylla och Circle K för att öka säkerheten och minska köerna. I samband med renoveringen av Leksandsbron för ett antal år sedan så erbjöd kommunen sig dessutom att medfinansiera permanenta cirkulationsplatser vid både norra och södra infarterna, vilket avvisades av Trafikverket. Inget av detta gör vi för att det egentligen åligger kommunen eller för att vi har ett överflöd av pengar – utan för att vi bedömer att Trafikverket inte tar sitt fulla ansvar för leksingarnas trafiksäkerhet och att det inte längre går att vänta.

Norra och södra infarterna är bara två av flera exempel. Saktfärdigheten präglar även andra angelägna investeringar i trafiksäkerhet. Ett av de tydligare exemplen är vägsträckan Källberget–Häradsbygden, där vi under många år försökt få till en gång- och cykelväg för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Kommunen har budgeterat för projektet, men så länge Trafikverket inte ger tillstånd kan vi inte sätta spaden i marken.

Det är inte rimligt att trafiksäkerhetshöjande åtgärder tar decennier att få på plats. För varje år som gått har Leksands befolkning vuxit; vi är nästan 1 000 invånare fler än för tio år sedan och parallellt har både besöksnäringen och näringslivet fortsatt att växa. Trafiktrycket ökar, liksom behovet av lösningar som är både säkra och ändamålsenliga.

Nollvisionen måste betyda något i praktiken. Den här situationen håller inte – Trafikverket måste agera!

Text: Sebastian Larsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Leksands kommun.

Annons