
Socialdemokraterna väljer bort Dalarnas vägar
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss?
Mejla till redaktionen@siljannews.se.
Jag blev riksdagsledamot för att kämpa för Dalarna. För att skapa fungerande vägar, pålitliga järnvägar och för att människor ska kunna bygga sina liv i varje del av vårt län. I många år har dalfolket fått se vägarna bli sämre, tågen stå stilla och företagen kämpa med transporter som borde vara självklara.
Det har påverkat vardagen för var och en av oss. Vi har alla stått på perrongen och väntat på ett tåg som aldrig rullar in eller känt bilen studsa fram över ojämnheter i vägen på väg till jobbet.
Kristdemokraterna gick till val på att ändra på det. Och nu gör vi det.
Vi har stoppat Socialdemokraternas planer på höghastighetståg mellan storstäderna. I stället satsar vi på att bygga upp hela Sverige. Genom den prioriteringen tillförs ytterligare tvåhundra miljarder kronor till vägar och järnvägar jämfört med den tidigare planen. Det är resurser som kommer vanliga människor till nytta. I Dalarna, på landsbygden och i mindre städer.
Väg- och järnvägsprojekt är dyra, men det är uppenbart att den här prioriteringen kommer göra skillnad för Dalarna. Regeringens beslut är den största infrastruktursatsningen någonsin, och för Dalarna betyder det redan de närmsta åren över 1,5 miljarder kronor i konkreta, namngivna investeringar.
Det är bland annat förbättringar på Dalabanan, hastighetshöjande åtgärder på Bergslagsbanan mellan Falun och Borlänge, och ombyggnad av E16 mellan Borlänge och Djurås. Det är satsningar som gör att tågen kommer i tid, vägarna blir säkrare och företag kan frakta sina varor effektivt.
Men Socialdemokraterna fortsätter att nedprioritera de vägar som människor är beroende av varje dag. I riksdagens budgetbeslut röstade de för att minska vägunderhållet med 45 miljarder kronor. Samma parti som såg till att projektet med höghastighetståg mellan storstäderna bromsade utvecklingen i Dalarna, vill nu ta bort 45 miljarder av regeringens satsning på våra vägar. Det är oansvarigt.
Socialdemokraterna måste förklara vilka vägsträckor i Dalarna de menar ska förbli eftersatta. Vilken väg ska få fortsätta ha potthål och vara utan mitträcke, om Socialdemokraterna får bestämma? Är det i Gagnef, Idre, Smedjebacken? Väljarna förtjänar svar.
För mig som Kristdemokrat är Dalarnas infrastruktur värt att prioritera. Vi är den överlägset mest besökta regionen i Sverige utanför de tre största städerna och vi har starka exportföretag som utgör en väsentlig del av landets utveckling.
Det gör skillnad vilka som styr landet. Nu får Dalarnas vägar, järnvägar och familjer äntligen bättre förutsättningar.
Text: Mathias Bengtsson (KD)