
”Skrämmande att man är beredd att ta ett så stort beslut utan att ens ha svaren”
Under kvällens möte mellan kommuninvånare och politiker inför det stundande beslutet om byskolornas framtid, lämnades många frågor obesvarade. Trots allvarliga konsekvenser för barn, föräldrar och bygemenskapen hänvisade flera politiker till att ”det kommer utredas efter beslut.”
Redan i morgon väntas partierna fatta beslut om att lägga ned flera byskolor – ett beslut som saknar tydlig konsekvensanalys. Frågor om skolskjuts, logistik, barnens fritid, påverkan på vardagsliv och inte minst deras psykiska och pedagogiska trygghet har inte besvarats.
Politikerna menar att flytten av barn från Vika skola ska ”stärka Solleröskolan”. Men enligt den information som framkom under mötet är det i praktiken endast barnpengen per elev som flyttas med – inga nya resurser eller satsningar är planerade. Frågan många ställer sig är hur detta faktiskt ska förstärka något annat än siffror i en budget.
Annons
Beslutet motiveras också med att man vill höja skolresultaten. Men föräldrar och boende ifrågasätter logiken i att flytta barn från Vika skola med god måluppfyllelse till en skola med eventuellt sämre resultat.

Stämningen under mötet var både tryckt och något upprörd. Många uttryckte oro för barnens välmående och för byarnas framtid. De fick inga tydliga besked om hur skolskjutsar ska organiseras, hur långa dagar det innebär för barnen, eller hur familjer ska få ihop sin vardag.
En politiker uttryckte sig dessutom på ett sätt som väckte förvåning bland deltagarna. Får man fatta beslut i nämnden utan tillräckliga kunskaper i frågan.
— Det är skrämmande att man är beredd att ta ett så stort beslut utan att ens ha svaren, säger en orolig förälder.
Annons
Kanske det mest kontroversiella är själva utredningen om konsekvenserna ska göras först efter att beslutet tagits. Flera föräldrar frågar sig varför inte det omvända förhållningssättet gäller – först fakta, sedan beslut.
Flera lyfte även vikten utav att se möjligheterna i den befintliga skolbyggnaden, det är inte alla barn som klarar av stora klasser, för dem är det mindre sammanhanget en förutsättning för att må bra och lyckas i skolan.
Text: Linda Gustafsson m.fl. vårdnadshavare