Siljan News logo
Annons
Arkivfoto.

Skolan i Dalarna behöver en debatt som fokuserar på kvalitet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss?

Mejla till redaktionen@siljannews.se.


Skoldebatten fastnar ofta i frågan om ägarformer. Det gäller också här i Dalarna. Diskussionen om driftsform tar oproportionerligt mycket plats trots att skolornas verkliga problem handlar om studiero, lärarbrist, trygghet och möjligheten att ge elever det stöd de behöver. Under tiden ökar skillnaderna i resultat mellan skolor och fler riskerar att lämna grundskolan utan fullständiga betyg.

Det är dags att flytta fokus till det som faktiskt avgör hur våra barn lyckas i skolan.

Klassrummet är viktigare än huvudmannen

Oavsett om en skola ligger i Gagnef, Rättvik, Mora eller Ludvika är utmaningarna ofta desamma. Det handlar om bristande studiero, för mycket administration för lärarna och rektorer som inte alltid har mandat att leda fullt ut. Elever påverkas av sociala medier och av att gränssättning i hemmet inte alltid fungerar.

Det avgörande är inte vilken organisationsform skolan har, utan om elever möter behöriga lärare, en trygg skolmiljö och tydliga förväntningar.

Dalarnas kommuner står inför liknande utmaningar

I Malung-Sälen, Orsa och Älvdalen är avstånden stora och elevgrupperna ofta små. I Falun–Borlänge-regionen är variationen i elevunderlag större och skillnaderna mellan skolor tydligare. I södra Dalarna brottas kommuner som Ludvika, Smedjebacken och Säter med samma svårigheter som resten av länet när det gäller rekrytering av behöriga lärare.

Det finns inga enkla svar. Det som behövs är en debatt som ser skolans verkliga behov.

Kvalitet och trygghet måste stå i centrum

Forskningen är tydlig. Elever lyckas bäst när:

  • undervisningen sker i lugna och trygga klassrum
  • lärare är behöriga och har tid för sitt uppdrag
  • kunskapskraven är tydliga
  • skolledare har mandat att leda
  • hem och skola samverkar

Detta gäller oavsett om skolan ligger i Vansbro eller Gagnef, oavsett om huvudmannen är kommunal eller fristående.

Dalarna behöver en mer konstruktiv skoldebatt

Vi behöver en debatt som handlar om kvalitet, inte ideologiska låsningar. Det kräver att:

  • lärare får mer tid för undervisning
  • rektorer får tydliga befogenheter
  • skolor med svaga resultat får stöd att utvecklas
  • skolor som lyckas lyfts som goda exempel
  • trygghet och studiero prioriteras i hela länet

När över 400 000 elever i Sverige går i friskolor är det tydligt att familjer söker trygghet och god undervisning, inte organisationsform. Det borde vara utgångspunkten för hela skoldebatten.

Dags att flytta fokus

Dalarnas barn behöver en skola som ger trygghet och kunskap. Lärarna behöver arbetsro. Rektorerna behöver mandat att leda. Kommunerna behöver verktyg som fungerar i både tätorter och glesbygd.

Skolans framtid avgörs inte av ägande utan av vad som händer i klassrummen varje dag. Det är där fokus måste ligga om Dalarna ska få en stark och likvärdig skola.

Text: 

Stefan Eriksson, Moderaterna