Siljan News logo
Annons
Mora-Siljan flygplats. Arkivfoto: Nisse Schmidt.

Hur får vi Dalarna att lyfta?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss?

Mejla till redaktionen@siljannews.se.


Vid årsskiftet sker en stor förändring i en viktig flyginfrastrukturfråga i Dalarna. Falu och Borlänge kommun har beslutat att lämna AB Dalaflyget. Det är ett bolag som ägs av de två kommunerna samt av Region Dalarna och Mora, den kommun vi representerar. Det är ett bolag som har verkat i 20 år.

Bolagets uppgift har varit att se till att flygverksamheten fungerat på både Dala Airport i Borlänge och Mora Airport.

Dalarna har på många sätt vunnit på att ha en stark och samordnad organisation när det gällt driften av Dalarnas två offentligt ägda regionala flygplatser. Konstruktionen har varit ett föredöme i flygplatssverige och synergieffekterna, som Borlänge nu inte säger sig se, av att kunna drifta två flygplatser med delvis gemensam personal, har varit större än man kan ana.

Att driva flygplats är inget man gör utan hög kompetens. Det är många myndighetskrav som ska mötas och spetskompetens på detta område är inte så lätt att hitta. Högspecialiserade verksamheter vinner nästan undantagslöst på att samverka för att klara kompetensförsörjning och ökade krav.

Annons

AB Dalaflyget är inget undantag och har framgångsrikt och med god ekonomisk effektivitet klarat driften av två, i sammanhanget små flygplatser.

Påståendet att Borlänge ”stödjer” linjetrafik från Mora till Stockholm stämmer inte! Det är staten och resenärerna som finansierar trafiken. För AB Dalaflyget ger den upphandlade trafiken inkomster i form av start- och landningsavgifter.

Däremot har Mora via AB Dalaflyget bidragit till investeringar och drift på Dala Airport, precis som Borlänge och övriga delägare varit med och finansierat investeringar och drift vid Mora Airport, där Dala Airport dragit ca 60-65 procent av de gemensamma resurserna och Mora Airport ca 35-40 procent. Det mesta har alltså gått till Borlänges flygplats. Ägarbidraget från Region Dalarna till de nya bolagen kommer dessutom att vara högre till Borlänge flygplats utifrån argumentet att den flygplatsen har högre driftskostnader än flygplatsen i Mora.

Rent krasst ekonomiskt kommer separationen inte att få några stora konsekvenser för Mora, bland annat tack vare det ökade driftstöd till landets regionala flygplatser som regeringen aviserat. Vissa synergieffekter kommer dock att utebli vilket minskar effekten av det höjda driftstödet och framför allt kan det bli tufft för båda flygplatserna att besätta vissa viktiga nyckelposter när vi inte längre kan dela på dessa kompetenser.

Förutom detta är vi också bekymrade över den signal det sänder gällande andra samarbeten. Inga kommuner i Dalarna är särskilt stora i ett nationellt perspektiv. Och i infrastruktursammanhang är vi alla små. Vi menar att det behövs mer samverkan och gemensamma satsningar, inte mindre. Annars riskerar Dalarna att bli omsprungna!

Text: Anna Hed, kommunstyrelsens ordförande (C)

Per Ericson, kommunstyrelsens vice ordförande (M)

Lennart Sohlberg, kommunstyrelsen andre vice ordförande och oppositionsråd (S)

Annons