Siljan News logo
Annons
Åsa Granat är ordförande för Visit Dalarna.

Visit Dalarna får ny inriktning – gemensamt fokus för hela länet

Visit Dalarna står inför en förändring. De 15 kommunerna i länet, som tillsammans äger bolaget, har gett i uppdrag att ta fram en ny affärsmodell. Målet är att samla insatserna kring att marknadsföra och sälja hela Dalarna som resmål – både i Sverige och utomlands.

Annons

Ett första förslag på modellen presenterades den 21 maj. Då beslutade ägarbolaget Utveckling i Dalarna Holding AB att arbetet ska gå vidare med fokus på en gemensam bas för alla kommuner. Det blir alltså ingen möjlighet för kommunerna att välja till egna delar i modellen.

Verksamhetsersättningen föreslås bli totalt 14,5 miljoner kronor, som fördelas mellan kommunerna. Det innebär en halvering av det nuvarande beloppet.

Annons

”Det känns bra att vi kommit så här långt i arbetet. Dalarnas kommuner är överens om att besöksnäringen är en viktig basnäring som behöver utvecklas för att skapa tillväxt. Visit Dalarna behöver nu arbeta med sitt erbjudande till näringen så att det också kan generera intäkter”, säger Mats Nilsson, ordförande i Utveckling i Dalarna Holding AB.

”Det är både utmanande och stimulerande att tillsammans med Visit Dalarnas styrelse forma en ny affärsmodell. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet och skapa långsiktigt värde för hela regionen”, säger Åsa Granat, ordförande i Visit Dalarna AB.

Under våren och sommaren fortsätter arbetet med att färdigställa modellen och hålla dialog med kommunerna. Det slutgiltiga beslutet om affärsmodellen ska fattas den 10 september.