Siljan News logo
Annons

”Våra barns barndomar har växlat karaktär från att vara lekbaserad till mobilbaserad”

Vad hände med leken, det sociala samspelet och det psykiska måendet hos våra barn när smartphonen blev en del i vardagen? Det är frågor som är högaktuella och engagerar småbarnspappan och kuratorn Matthias Rowe i Vikarbyn som vill uppmuntra föräldrar till att vänta med att ge smartphones till sina barn.

Annons

— Det som sägs är att man ska vänta till barnen är 15 – 16 år eftersom hjärnan då har kommit förbi den sårbara perioden och det skulle bidra till en friskare utveckling av hjärnan. Jag vet att det låter utopiskt men det finns en global rörelse av föräldrar över hela världen som börjar faktiskt säga nej till smartphones för att man inte vill att ens barn ska utsättas för de risker som finns där ute, säger Rowe.

Det var efter att han såg en intervju med den amerikanske professorn och socialpsykologen Jonathan Haidt som skrivit boken ” Den ängsliga generationen: hur överbeskyddande föräldrar och skärmberoende skapar en epedemi av psykisk ohälsa” som Rowe engagerade sig i föreningen SmartphoneFriBarndom. Haidt talar utifrån den senaste psykologiska och biologiska forskningen som visar att skärmars inträde i barns liv stör deras utveckling på flera sätt, bland annat den viktiga sömnen, och kan vara en av anledningarna till att allt fler barn mår dåligt.

Annons

— Han är en av de som har torgfört tanken om att det skulle kunna vara sociala medier som delvis ligger bakom epidemin av psykisk ohälsa som vi har vittnat sedan 2012–talet. Det är en trend att våra barns barndomar har växlat karaktär från att vara lekbaserad till mobilbaserad.

Barnen som växer upp nu är den första generationen som vuxit upp i en skärmbaserad socialmiljö och i sin genomgång av den befintliga forskningen har Haidt kunnat se ett samband mellan mobilvanor och ångest vilket ledde till boken som kom ut förra året. Hans tes är att barnen numera har en mobilbaserad barndom vilket bland annat inneburit att umgänget med de som bor nära har minskat samt att barn leker mindre än vad tidigare generationer gjorde.

— Tidigare var barn ute mer och fick lösa problem som uppstod själva. Barn behöver leka, klättra i träd, ramla, slå sina knän och vara ute med kompisar och lösa konflikter och göra upp om regler på plats själva. Barn behöver oövervakad tid från vuxna för att utvecklas och testa sina vingar. Jag vill nog påstå att många av de ångest- depressionsdiagnoser som barn har i dag har påskyndats av att unga allt mer tillbringat sin fritid framför skärmar och försummat det så viktiga fysiska umgänget med andra, säger Rowe.

På sociala medier har barnen tillgång till allt oövervakat vilket innebär att de riskerar att utsättas för såväl våldsamt innehåll, porr, hot och påhopp som bedrägerier. Efter att Rowe läst och satt sig in i ämnet ”Smartphones och barndom” kände han att det fanns något där som han ville nå ut med till fler bland annat för att han själv har små barn som snart kommer upp i en ålder där många barn börjar använda smartphones.

— Jag kände att det här vill jag prata om för att få en dialog kring det här inte minst för alla våra barn. Ju mer vi kan skjuta upp användandet av smartphones ju mer kan vi freda våra barn från de ogynnsamma effekterna av sociala medier, säger Rowe som kommer att föreläsa på kulturhuset i Rättvik den 13 februari och även i Mora nu under vårvintern.

Annons

Som kurator träffar han dagligen barn som inte mår bra av olika anledningar och som lider av ångest och depression. Här kan han se att det inte är enbart positivt att barnen har tillgång dygnet runt till allt som finns där ute även om det givetvis även finns fördelar med smartphones.

— Det finns uppenbara risker och uppenbara fördelar med sociala medier men det är oftast riskerna jag ser hos mina patienter. Vissa jag träffar tycker att det är skönt att de inte är själva, att de har en tillhörighet på nätet men det finns också ett övervägande lidande för det kan förstärka ett utanförskap när vi jämför oss hur andra verkar ha det, då kan det vara en plåga att vara på sociala medier.

Är inte risken att barnen hamnar utanför för att de inte har smartphones?

— Exakt och då är en lösning att man går ihop med andra föräldrar och bestämmer sig för att i den här klassen ger vi inte våra barn smartphone förrän en viss ålder. Däremot finns det andra telefoner som man kan ringa med och skicka sms med som ser ut som smartphones men som inte har internet, avslutar Rowe.