Siljan News logo
Annons
Plockanalys på Återvinningscentralen i Djurås. Foton: Dala Vatten Avfall.

Nya öppettider på återvinningscentralerna

Återvinningscentralerna i Rättvik, Leksand, Gagnef och Vansbro har från och med i höst fått nya öppettider. Samtidigt är tjänsten Anytime, som gör det möjligt för privatpersoner att besöka återvinningscentralen när som helst på dygnet införd i Leksand och snart i Vansbro medan övriga kommuner fortfarande inväntar politiska beslut.

— Vi har gjort stora förändringar i vår organisation, vilket påverkar både öppettiderna och hur personalen arbetar. Det här är ett steg för att förbättra servicen och samtidigt hålla nere kostnaderna, säger Lisbeth Martinsson Skinnar, vd på Dala Vatten och Avfall.

Bakgrunden till de ändrade öppettiderna är att Dala Vatten och Avfall under året gjort stora förändringar i sin organisation. Den största förändringen är att all hantering av kärl – till exempel trasiga sopkärl, storleksbyten eller ägarbyten nu sköts av ett separat team, i stället för av personalen vid återvinningscentralerna.

 När vi bytte ut kärlen för plast och papper till hushållen i våra fyra kommuner fördubblades antalet kärl ute hos kund. Det ökade arbetsbördan rejält och för att det ska fungera krävs samordnade öppettider. Tidigare har vi haft väldigt spridda öppettider så det här är en följd av att vi succesivt jobbar för att både effektivisera och förbättra för våra kunder.

Annons

De nya öppettiderna är utformade utifrån besöksstatistik. Under 2024 hade återvinningscentralerna cirka 195 000 besök. Av dessa stod Leksand för 115 000 besök, vilket gör att centralen i Limhagen fått behålla mer generösa öppettider. I Rättvik och Gagnef, där det finns två centraler i varje kommun, delas personalen upp mellan platserna. Det innebär att exempelvis Drafsån i Rättvik inte kan hålla öppet samtidigt som Furudal och vice versa. Samtidigt försäkrar hon att det alltid finns minst en central öppen varje lördag i varje kommun, förutom i Vansbro som har lördagsöppet varannan vecka.

 Vi har tittat noga på besöksstatistiken och försökt anpassa öppettiderna utifrån hur många som faktiskt kommer. Det är ett sätt att använda våra resurser klokt. Det innebär att våra medarbetare på centralerna kan fokusera helt på kundbemötande. Vi har inte behövt säga upp någon personal, vi har bara organiserat om, säger Martinsson Skinnar.

Annons
Lisbeth Martinsson Skinnar, vd på Dala Vatten och Avfall. Foto: DVAB.

En nyhet som lanserades i våras är den digitala tjänsten Anytime som ger privatpersoner tillgång till återvinningscentralen dygnet runt mot en årsavgift på 250 kronor. Tjänsten finns redan i drift i Leksand och lanseras i Vansbro i början av november. I Rättvik och Gagnef har tjänsten ännu inte kommit i gång då kommunfullmäktige i respektive kommun ännu inte tagit beslut om att införa tjänsten.

— Eftersom det är en avgift måste Anytime bli en del av kommunens avfallstaxa. Och det är fullmäktige i varje kommun som beslutar om taxor, säger Martinsson Skinnar.

För företag är processen enklare, där planeras en lansering inom kort.