Siljan News logo
Annons
En av Dalatrafiks bussar. Foto. Jörgen Wåger

”Nu hinner man väl bara handla i en butik”

Den 1 oktober inför Dalatrafik nya priser och resezoner.

För en del blir det billigare, för andra blir det dyrare.

Som vanligt när Dalatrafik gör ändringar skapar det reaktioner.

— Så här blir det alltid när vi inför ett nytt system. Det är alltid några som blir missnöjda, men skulle vi haft kvar det gamla systemet så är jag övertygad om att det hade kommit ännu fler klagomål.

Det menar Abbe Ronsten (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

1 maj 2024 var det senast som Daltrafik genomförde ändringar, där man reglerade priser och inte minst ändrade resezoner. Det infördes väldigt många resezoner för snart 1,5 år sedan. Nu går man tillbaka som det var tidigare, där varje kommun är sin egen resezon.

Vi sökte under tisdagen en representant för Dalatrafik, men vi kom inte längre än till växeln. Damen där förklarade att hon inte kunde koppla vidare till någon ansvarig inom Dalatrafik, men berättade samtidigt att ändringarna som sker den 1 oktober kommer efter politiskt beslut.

Annons
Abbe Ronsten (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden. Arkivfoto: Veronica Rigtorp.

Hon förklarade också att det här med att varje kommun får en resezon innebär betydligt billigare för en resenär som till exempel bor i Enviken, utanför Falun. De har tidigare rest genom olika zoner för att komma in till centrala Falun. Från 1 oktober blir det en klar fördel för resenärer som bor utanför centralorten.

— Nu kostar det 1250 kronor för ett månadskort för en resenär från Enviken att ta sig till Falun, men det kommer ändras till 800 kronor, informerar damen i växeln.

Senare samma dag fick vi en pratstund med Abbe Ronsten (S) regionråd som bekräftar det hela.

Gott så, men en klar försämring blir det för de så kallade enkelbiljetterna. Med dessa har man kunnat köpa tur och retur och haft fem timmar på sig att utnyttja biljetten. Det ändras nu till 90 minuter. Man får alltså 3,5 timmar mindre på sig att utföra sina ärenden innan man måste nyttja returbiljetten, annars tvingas man köpa en ny.

Det här drabbar till exempel Diana Nyström i Orsa som är en flitig resenär.

— Jag har ingen bil och är beroende av buss. Om jag vill åka in och handla i Mora, så hade jag tidigare fem timmar på mig. Nu hinner man väl bara in och handla i en butik om man sedan ska hinna med bussen tillbaka på de där 90 minuterna.

I nuläget kostar det henne 57  kronor att ta sig tur och retur Orsa-Mora och hon har fem timmar på sig.

— Men hinner man inte handla snabbt och det inte går en passande buss, så kommer det framöver kosta 120 kronor. Det blir en ökning på 111 procent.

— Jag hade inte sagt nåt om de höjt från 57 till 60 kronor, men att ta bort 3,5 timme är inte bra. Det här ställer till det för oss som är beroende av bussen, konstaterar Diana.

Annons
Diana Nyström är både flitig resenär och flitig fotograf. Foto. Privat

Regionrådet Abbe Ronsten säger att det här är en återgång till det gamla systemet.

— Den här lyxen att åka på en enkelbiljett i fem timmar var för att man skulle kunna ta sig med en biljett genom hela länet, därför satte vi fem timmar. Standard i kollektivtrafiken för en enkelbiljett är 75-90 minuter, så är det i stort sett över hela Sverige. Nu återgår vi till hur det var tidigare och satte då 90 minuter.

— Vi gjorde ett test och de här fem timmarna infördes inte för att hinna göra ärenden utan för att uppmuntra att resa långt på en biljett, inte för att kunna åka iväg och handla, understryker Ronsten.

Dalatrafik lade ut information om ändringarna på sin Facebook den 1 september och lite drygt två veckor senare har det kommit en bit över 200 kommentarer.

— Jag har inte läst kommentarerna, men så här är det varje gång vi byter prissystem. Det är en utmaning att försöka få alla nöjda, en del tycker det blir bra och en del tycker att det är negativt. Många resor blir billigare medan några hamnar på fel sida om gränsen.

— Totalt sett hoppas vi det ska bli bra, att man ska uppleva det hela mer rättvist. Tyvärr är det de som drabbas som hörs mest.

— Men jag är övertygad att om vi beslutat att ha kvar nuvarande system, så hade det kommit ännu fler klagomål, säger Abbe Ronsten (S) till Siljan News.