Siljan News logo
Annons
Många miljoner ska satsas på bussdepåerna i Dalarna. Foto: Alfred Olhans.

184 miljoner till elbussar – Dalarnas kollektivtrafik ställs om

Dalarnas kollektivtrafik står inför en omfattande omställning. Fem bussdepåer byggs om för att klara eldrift – en satsning som totalt uppgår till 184 miljoner kronor.

— Vi behöver bli modernare. Ska vi locka elbilsförare att ställa bilen för att ta bussen behöver vi ha ett attraktivt alternativ, säger Abbe Ronsten (S), ordförande i kollektivnämnden. 

Kollektivtrafiken i Dalarnas län bedrivs genom upphandlade trafikavtal. De nuvarande avtalen gäller till och med 2028, samtidigt som upphandlingen av nästa avtalsperiod pågår. Elektrifieringen är en viktig del i förberedelserna inför kommande trafikavtal då åtminstone stadstrafiken förväntas köras med en elektrifierad flotta av kommande operatör. Beroende på intresset från denne kan även ytterligare delar regionen att trafikeras av elbussar vilket är vad man nu förbereder sig för.

— Vi trycker slutgiltigt på startknappen när vi ser som intresse från kommande aktör finns, säger Abbe Ronsten (S).

För att elbussar ska kunna sättas i trafik krävs omfattande anpassningar av befintliga bussdepåer. I Mora, Leksand, Ludvika, Avesta och Hedemora installeras nya nätstationer som ska försörja både laddinfrastruktur och befintliga byggnader med el. I samband med detta kopplas dagens elserviser bort.

Annons

Redan nu rullar eldrivna bussar mellan Falun och Borlänge. Utöver den positiva påverkan på klimat och den lokala stadsmiljön i form av luftkvalité och buller har chafförer också vittnat om en förbättrad arbetsmiljö.

— Flera chafförer har vittnat om en betydligt bättre och tystare arbetsmiljö. Det hade vi inte räknat med från början utan något vi upptäckt nu, berättar Abbe Ronnsten.

När ombyggnationerna är klara ska depåerna tillsammans kunna hantera upp till 72 eldrivna bussar.

— Det är cirka 50-75 procent av flottan, berättar Abbe Ronnsten och tillägger att eftersom hela regionen inte kommer att anpassat till elektrifieringen behöver fordon finnas kvar anpassade för detta.

Planeringen ger följande laddkapacitet:

Mora: 16 bussar

Leksand: 8 bussar

Ludvika: 24 bussar

Avesta: 16 bussar

Hedemora: 8 bussar

Samtidigt byggs brandskyddet ut på samtliga platser där laddning sker, för att möta de säkerhetskrav som eldrift ställer.

Annons
Bussdepån i Leksand. Foto: Alfred Olhans.

Själva elektrifieringen av depåerna beräknas kosta 154 miljoner kronor. Utöver detta genomför regionen reinvesteringar i depåfastigheterna för ytterligare 30 miljoner kronor. Det handlar om bland annat upprustning av verkstäder, kontor och garage. Även dessa åtgärder ger ökade driftkostnader, motsvarande cirka 2,2 miljoner kronor per år under samma tidsperiod.

— Investeringarna som görs nu ska löna sig på sikt och slutligen leda till ett sparande, säger Abbe Ronsten.

På flera håll genomförs också särskilda lokala åtgärder. I Mora och Leksand byts garageportar, medan Avesta får nytt tak och förbättrad ventilation i verkstaden. I Hedemora planeras fasadarbeten och en ny toalett. Ludvika, som är en relativt ny depå, omfattas i mindre grad av reinvesteringar.

Ett mobilt reservkraftverk köps dessutom in och ska kunna användas vid samtliga elektrifierade depåer. Reservkraften blir en del av regionens samlade beredskap.

Projektet drivs enligt regionens byggprocess, där beslut fattas stegvis i takt med att kostnader och lösningar preciseras. Om tidsplanen håller ska depåanpassningarna vara färdiga under andra kvartalet 2028.