Siljan News logo
Annons
Jons Edlund från Skistar presenterar planerna för den förarlösa bussen som ska rulla på en slinga mellan Hundfjället och Tandådalen i vinter. Foto Nisse Schmidt

SITE Mobility rullar mot mål

Turistorterna Sälen, Idre, Trysil och Engerdal nås framför allt med resor med egen bil. Under tre år har ett arbete pågått som handlar om att finna långsiktiga och hållbara lösningar, både för resorna till turistdestinationerna och för mobiliteten på plats.

SITE står för Sälen–Idre–Trysil–Engerdal och är ett gränsöverskridande samarbete för en bärkraftig utveckling av de fyra besökskommunerna på båda sidor av gränsen. Ett av många projekt som nu är på väg att gå i mål är SITE Mobility, med sex fokusområden: mobilitetsinsikt, elektrifiering, digitalisering, samordning–delning, förvaltningsmodeller samt kunskap och kompetens.

Nu har ett avslutande möte genomförts, där projektet summerades i ett stort möte med representanter från kommuner, företag och organisationer som varit delaktiga.

Det är resorna till turistdestinationerna som i dag står för den största delen av miljöbelastningen.

Att få fler att åka kollektivt, dela fordon eller välja elbil är en lösning — eller om det på sikt blir aktuellt med tåg till Sälen.

— Vi startade det här projektet den 15 februari 2023 och ska nu avsluta det den 15 februari 2026, berättar Tina Ohlsson som varit projektledare för den svenska delen av SITE Mobility.

— Nu ska vi försöka ta det här vidare och göra nya Interreg-ansökningar och fortsätta det fina samarbete vi inlett.

Annons
Tiina Ohlson projektledare för SITE Mobility. Foto Nisse Schmidt

Tre år låter inte så länge, men under de tre åren har mycket hänt.

— Vem kunde tro att drönartransporter skulle bli en del av vårt arbete när vi drog igång för snart tre år sedan, men nu är den tekniken på plats och används redan för olika former av transporter, berättar Tiina.

Att dela på en bil har vuxit till att bli en stor del i mobilitetsprojektet.

— Vi har lanserat en app, Nabogo, för en samåkningstjänst. Den har tagit bra fart hos Skistar i Trysil, men ännu inte slagit igenom i Sverige.

En betydligt mer spektakulär transportlösning är de självkörande och på sikt förarlösa bussarna, som kan komma att rulla på lokala slingor i Sälen och Idre.

— Bussen är klar, vi väntar på att registrering och försäkring ska bli klara, sedan handlar det om att lära bussen den planerade slingan, förklarar Jonas Edlund som är projektledare för hållbarhet inom Skistar.

— Det ska bli intressant att se hur det fungerar i vintermiljö och inför de utmaningar som en självkörande buss ställs inför. För egen del ska det bli otroligt spännande att se vad en självkörande buss kan tillföra, säger Jonas.

Den slinga som bussen ska lära sig omfattar Hundfjället–Tandådalen och tillbaka till Hundfjället via Fjällsåsen. Om ett år är planen att den förarlösa bussen ska rulla mellan Idre Himmelfjäll och Idre Fjäll.

— Jag ser fram emot att få sätta mig på bussen när det blir dags för premiärtur och på sikt kan det här konceptet utvecklas — något som kommer att behövas när det är brist på chaufförer.

Annons
SITE Mobility slutredovisning innehöll bland annat ett redovisning av laddinfrastruktur. Foto Nisse Schmidt

Ett annat område som är viktigt för mobilitet och miljö handlar om att skapa förutsättningar för elbilar genom en fortsatt utbyggnad av laddstationer.

— Antalet laddstationer var en utmaning när vi drog igång det här projektet, men under de här tre åren har antalet laddstationer utökats och nu finns det ganska gott om dem och fler är på väg, berättar Frida Torsein som i projektet bland annat har arbetat med elektrifieringen.

I Älvdalen byggs nu nya laddstationer vid Besparingen och sedan tidigare har Gulf i Idre fördubblat antalet snabbladdare. I Malung och Sälen finns det också gott om laddare numera. De flesta boendeanläggningar i både Sälen och Idre kan redan erbjuda laddare, och dessutom finns ett växande antal snabbladdare.

— Nu handlar det mycket om att också utveckla antalet laddare anpassade för tung trafik. I nuläget finns en sådan laddare i Malung, men det kommer att behövas fler, säger Frida.

Hans Unander vid SITE Mobilitys slutredovisning, där han ser en fortsättning på projektet, inte minst för att få till en järnväg till Sälen och vidare till Norge. Foto Nisse Schmidt

De fyra kommunernas kommunalråd var på plats, och Hans Unander, Malung–Sälen, summerade mobilitetsprojektet med att det också gett ett bra samarbete och utveckling mellan kommunerna i en rad frågor.

— Vi har nu en än bättre relation med varandra och det kan bli värdefullt när det gäller mobilitet, till exempel vid en eventuell krigssituation.

— Sedan stärker samarbetet att vi med gemensamma krafter ska få till en järnväg till Sälen och vidare till Trysil och Norge, hoppas Hans Unander.

Peter Egardt, Älvdalen, var också nöjd med arbetet.

— Hela SITE-projektet har under de femton år det funnits gett oss väldigt lärorika år.

— För min del har det gjort att jag lärt känna många människor och även för kommunen har det varit givande år. Sedan tror jag att det gett mer för Sälen genom deras flygplats, summerar Peter Egardt.

— Nu hoppas jag på en fortsättning, men vi har blivit välkända i Bryssel för arbetet med SITE och SITE Mobility, avslutar Tina Ohlsson.