
Ny investering lyfter Stöten ännu en nivå: ”Vi vill vara lite personliga, mjukare och mer gemytliga”
Det satsas för fullt i Stöten. Nu pågår bygget av en ny skilodge som ska komplettera familjeområdet och ta upplevelsen kring skidåkningen till nya höjder.
Lodgens placering har styrts av barnfamiljernas behov och ligger intill det populära familjeområdet som ansluter till Vargys äventyrsbana och grillplats.
— Det blir en inspirerande miljö som tar oss upp ytterligare en nivå. Vi spar inte på mycket och ersätter tältlösningar och snabbmat med den nya lodgen som kommer att innehålla boende, restaurang, skidförråd, uthyrning och butiker, berättar Johan Thorn, VD Stöten.
Den nya lodgen blir den största på Stötenområdet med sina 6 500 kvadratmeter. En restaurang med 300 sittplatser och 49 lägenheter med 380 bäddar ryms i byggnaden som är en rejäl investering och förväntas stå färdig under hösten 2023 för att tas i bruk under vintersäsongen 23-24.
— Vi återinvesterar i vår egen verksamhet. Byggnationen av lodgen är en investering på 250 miljoner kronor som kan anses som en normalinvestering i fjällområdet men som på en annan ort stuckit ut och rönt enorm uppmärksamhet, menar Johan Thorn.

Barnfamiljerna utgör anläggningens största målgrupp och givetvis är det av stor vikt att deras upplevelse blir så bra som möjligt.
— Vi vill vara lite personliga, mjukare och mer gemytliga. Vi erbjuder flest grillstugor per åkare bland skidanläggningarna, tänder marschaller vid ankomstdagar, ser till att tillhandahålla ved trots att priserna ökat betydligt i år och bjuder barnen på varm saft och möten med maskoten Vargy i backen, säger Johan Thorn.
Skidupplevelsen står alltid som högsta prioritet för Stöten som stoltserar med den högsta fallhöjden i Sälenområdet och kan erbjuda allt från gemytliga familjeupplevelser till riktigt utmanande tävlingsbackar.
— Det kan kännas lockande att börja med att bygga boenden eftersom det är där de största inkomstmöjligheterna finns, men byggnationerna styrs alltid av att det finns nedfarter och liftar som attraherar. Alla boenden i området har ski-in/ski-out och det är den högkvalitativa skidupplevelsen som är i fokus, berättar Johan Thorn.

Anläggningen håller en hög expansionstakt som enligt Johan Thorn möjliggörs av korta beslutsvägar, det goda samarbetet med företag som Liljefjäll AB och Kopparloftet AB som tillför boenden i området och de stora outnyttjade resurserna som fjället i anslutning till anläggningen bjuder.
— Vi har under en längre tid växt med 1 000 bäddar om året vilket är en riktigt bra utvecklingskurva, menar Johan Thorn.
Förra årets säsong var den bästa genom alla tider och även i år ser bokningarna, trots inflation och ett krävande världsläge, bra ut.
— Även om vi ligger 10 procent under förra årets bokningsläge är vi ändå 30 procent över 2019, berättar Johan Thorn och tillägger att året även kommer att innehålla gynnsamma förutsättningar under påsk där lovplaceringen ligger så att påsklovsfirande kan väntas under två veckor istället för en.
